rammer og faciliteter

Silkeborg Højskole byder på uendelige muligheder for fællesskab, kreative, sportslige, fysiske og musikalske udfoldelser. Nedenfor kan du bladre igennem fotogallerierne og se nærmere på vores fysiske rammer.

Værelser

Værelserne er lyst indrettet med en flot udsigt til Silkeborg Langsø og grønne arealer. Der er to senge på værelserne, og de fleste deler værelse med en anden, men du har også mulighed for at bo alene. Alle værelserne har skrivebord, to skabe der kan låses, samt et lille område med håndvask og spejl. Der er særskilt bad og særskilt toilet ude på værelsesgangene. Gangbesværede eller kursister med særlige behov indlogeres på værelserne tættest på toilet og bad.

Vedrørende værelser på Familiekurserne
Der er to senge på vores dobbeltværelser. På familiekurserne indlogerer vi familier på tre personer på ét værelse med en ekstra opredning, som er en madras på gulvet.

Familier på fire personer tildeles to værelser. Det er muligt at lave to opredninger på et værelse til familier på fire personer, så hele familien kan sove sammen. I det tilfælde stiller vi et ekstra værelse til rådighed som opholds- eller bagagerum.

Fællesarealer

Spisesalen sætter rammerne for dagens tre fælles måltider, mens dagligstuens bløde møbler giver plads til hygge, snak og afslapning. Plænen foran skolen danner også rammen om gode samtaler, spil og gåture så snart solen titter frem.

Undervisningslokaler

På sommerkurserne nyder vi godt af højskolens smukke foredragssal og alsidige undervisningsfaciliteter. Alt efter kursustema, kan du også gøre brug af vores kunst- og keramikværksteder eller udfolde dig på instrumenterne i vores musikhus.

For de fysisk aktive byder vi på adgang til stor svømmehal, idrætshal og fitnesslokale samt massevis af udendørs faciliteter, blandt andet en dobbelt beach volley bane og en naturplads med et stort bålhus og shelter samt kajakker og kanoer. Højskolen ligger lige ned til Silkeborg Langsø, så der er rig mulighed for at udforske naturen omkring Søhøjlandet både til lands og til vands.

Svømmehal

På Silkeborg Højskole har vi vores egen svømmehal. I svømmehallen finder du et stort og et lille bassin, to vipper samt sauna i forbindelse med både dame- og herreomklædning.

Svømmehallen har 1-meter- og en 3-metervippe. Det store bassin er 25 meter langt og 12,5 meter bredt. Det er 1,20 meter i den lave ende og 4,0 meter i den dybe ende.

Det lille bassin er et varmtvandsbassin, som måler 6 x 12,5 meter. Det er 0,5 meter i den lave ende og 0,8 meter i den dybe ende.

Vi har stor fokus på at sikre en god og stabil vandkvalitet, hvor at vandet er PH-neutralt og dermed hudvenligt og mindre generende for øjnene.

Natur og kultur i Silkeborg

Silkeborg Højskole ligger lige midt i Søhøjlandets enestående landskab. Åer, søer, skove og lyngklædte bakker omkranser skolen, og den gamle pramdragersti langs Gudenåen fører lige ind i den storslåede natur

I Silkeborgs centrum kan du finde tog- og busforbindelser, butikker og mange kulturtilbud, der er et besøg værd inden du sætter kursen hjemad efter endt sommerkursus. Tag fx en tur til Himmelbjerget med damskibet Hjejlen, og er du kunstnerisk interesseret venter der dig spændende oplevelser på fx Kunstcentret Silkeborg Bad, Galerie Moderne eller Museum Jorn.

Du behøver dog ikke tage på en længere udflugt for at opleve stor kunst. Overalt på højskolen finder du malerier, grafiske værker, vægtæpper, tegninger, papirskunst og skulpturer fra højskolens bugnende kunstsamling, og lige udenfor vinduerne indbyder kunsttårnet Vendepunktet til ro og refleksion – og en smuk udsigt over Silkeborg Langsø.