Kunsten på højskolen

Kunst har siden Silkeborg Højskoles start i 1969 haft en meget central placering på skolen – som fag, som udsmykning og som kilde til refleksion.

Højskolen har i dag en stor samling af kunstværker. Derfor har vi udarbejdet et digitalt kunstkatalog, så det er muligt at få et samlet overblik samt søge faktuel information om de enkelte værker og deres placering på højskolen.

Log-in til kataloget fås på højskolen i forbindelse med ophold og studier.

Eksempler på kunstværker på Silkeborg Højskole

kunst-narcissus

Narcissos
Et stort oliemaleri malet af Søren Ankarfeldt som bestillingsopgave. Narcissos ligger ved søen og beundrer sit eget spejlbillede. Maleriet hænger centralt på højskolen og sætter konstant begreberne individ kontra fællesskab til diskussion.

kunst-livets_trae

Livstræet Yggdrasil
Billedtæppe af Inge Nørgaard, som også har vævet værket som en bestillingsopgave til skolen. Motivet er hentet fra den nordiske mytologi.
Billedtæppet inspirerede kunstlærer Erik Lindebjerg ved Silkeborg Højskole til at skrive sangen ”Livstræet”, til indvielse af tæppet i 1985. En sang som siden er nået vidt omkring og i dag også findes i Højskolesangbogen.

kunst-maji

Maji Baridil
Akryl på lærred af kenyaneren Patrick Mukabi. Silkeborg Højskole og Patrick Mukabi har haft et tæt samarbejde i forbindelse med kurratering af kunstudstilling på Silkeborg Bad og ikke mindst i forbindelse med hovedfaget Kunsts studierejser til Kenya.

kunst-deckel

Deckel drauf
Oliemaleri af Nis Smidt som gennem sin lange kunstneriske karriere bl.a. har skabt en del kirkekunst. Nis Smidt vil med sine billeder gerne vække til eftertanke med en understregning af, at tilværelsen er gådefuld.