Fællesskabet

Højskolen lever 24 timer i døgnet

Som elev på Silkeborg Højskole kommer du til at bo under tag med en masse nye venner – døgnet rundt. Det kan være overvældende i begyndelsen. Men du vil hurtigt opdage, at fordi undervisning og fritid hænger sammen, bliver et højskoleophold til noget særligt. En spændende diskussion fra et fag fortsætter over frokosten, og om aftenen øver man lige en ekstra gang inden næste musiktime.

På Silkeborg Højskole bliver du en del af et ”vi”, når fællesskab og samarbejde skaber rytme i ugens aktiviteter.

Dagen starter med morgensamling, der er fælles for alle. Morgensamlingen kan være en fortælling, et aktuelt synspunkt, en kortfilm, et stykke musik eller noget helt andet. Lærerne og eleverne står for morgensamlingerne.

I de bløde sofaer i dagligstuen kan du finde elever, som har fundet sammen om et brætspil eller nogen, der er begravet under hver sin avis. Andre kaster sig over klaveret og en fællessang.

En gang om ugen holder vi fællesmøde. Her taler vi om hverdagen på højskolen, og der er plads til, at både elever og medarbejdere kan sætte dagsordenen.

Alle elever hører til i en husgruppe med hver sin kontaktlærer. Udover at være fælles om praktiske opgaver som rengøring og opvask mødes husgruppen en gang om ugen og taler om stort og småt. Husgruppen er dermed et ugenligt holdepunkt, der bl.a. skal sikre social trivsel for alle.

Hver onsdag er der fællesaften på højskolen. Her kan programmet være alt fra kendte foredragsholdere, musikere, skuespillere og politikere til international aften og rollespil.

Fredag aften holder skolens café åben. Skolens elever står bag caféen og arrangerer temafester, spilleturneringer, jamsessions og lyrikoplæsninger. Her er både plads til at danse og snakke.