IDRÆT OG VAND­SPORT

NINNA: Her er rammerne for, at vi kan prøve ting af og presse sig selv mere, end vi tror. Vi prøver mange nye idrætsgrene og bliver udfordret til at prøve nye ting, vi normalt ikke vil gøre. Det er superfedt.

Idræt og vandsport

Små og store træer står på begge sider, mens rødderne laver små krumninger i jorden. Du er på vej ned ad en stejl stigning, du ikke har prøvet før. Dine hænder holder godt fast i mountainbiken, og du aner dine venner, som står og hepper på dig ved bakkedalen. Da du kommer ned, griner du stort og lader cyklen falde under dig.

I Idræt og vandsport prøver du alskens sportsgrene af: Fra beachvolley til yoga og måske en gang parkour. Vi spiller alternative boldspil, ror i kajak, løber orienteringsløb og meget andet.

Hvad er tanken bag?
Idræt og vandsport handler først og fremmest om glæden ved at bevæge sig. Her vil du prøve mange forskellige idrætsgrene og have oplevelsen af et unikt fællesskab. Det handler både om at udfordre dig selv, men også om at samarbejde og kommunikere med dine kammerater. Du vil opleve, hvad din krop kan, og du vil blive udfordret på nye måder.

Hvad skal vi lave?
I Idræt og vandsport arbejder vi med idræt indenfor følgende områder:

Idrætscross er fysisk udfordrende aktiviteter i naturen med fokus på: Mountainbike, orienteringsløb, havkajak og adventure race. Vi sætter fokus på at mestre teknikken først, derefter skruer vi op for tempoet.

Vandsport er alternative og traditionelle aktiviteter i svømmehallen: Svømning, kajakpolo, udspring, fridykning, synkronsvømning, leg og vandboldspil. Vi arbejder med fire grundlæggende færdigheder: Balance, vejrtræning, elementskift og bevægelse.

 

 

idraet10

 

Boldspil byder på leg og eksperimenter med bolden og med samspillet i centrum. Fx beachvolley, basketball samt skøre og skæve boldspil. Vi arbejder med gruppedynamik, kommunikerer og diskuterer, og vi udvikler nye spil sammen. Alt sammen imens vi har det sjovt og holder intensiteten høj.

Grundtræning fokuserer på kroppens kapacitet, og på hvordan vi kan påvirke den gennem forskellige former træning. Funktionel cirkeltræning, styrketræning, dans, yoga og intervalløb er træningsformer vi prøver kræfter med.

Kræver det særlige forudsætninger?
Idræt og vandsport er for alle. Men da det både er idræt på lands og til vands, skal du være glad for at bevæge dig. Det er en fordel, hvis du kan svømme, og du skal have mod på at lave aktiviteter i vand.

Højskolens faciliteter til Idræt og vandsport
Silkeborg Højskole byder på alle de faciliteter, vi skal bruge.

Vi har bl.a. egen svømmehal med 25 meter bassin, vipper og kajakker. Der er en boldhal, som vi bruger til boldspil, grundtræning og anden bevægelse. Skolen har sit eget moderne fitnesslokale med alt udstyr til cardio, crossfit, vægtløftning og styrketræning.

 

idraet17

 

Det store udendørs græsareal omkring skolen åbner op for både leg, boldspil og grundtræningsaktiviteter. Her ligger også skolens to beachvolleybaner. Ikke mindst har vi Silkeborgs og Søhøjlandets fantastiske natur lige uden for døren, hvor skov- og søområder indbyder til masser af bevægelse og aktivitet.

 

Valgfag

Du sammensætter dit højskoleophold med ét hovedfag, 2 eksistensfag og 3-4 valgfag. Disse valgfag er særligt aktuelle, hvis du vil have fokus på idræt og vandsport:

Tilmeld dig

Meld dig til et højskoleophold på Silkeborg Højskole

Tilmelding
Peter Ravn

Peter Ravn

Underviser i hovedfaget Idræt og vandsport

E-mail: pr@silkeborghojskole.dk

 

Karen Dalgaard

Karen Dalgaard

Underviser i hovedfaget Idræt og vandsport, Svømning og Havkajak

Karen er på barsel.
E-mail: kd@silkeborghojskole.dk