MUSIK

Musik

Musik er mere end lyde. Det er et sprog, et fællesskab, en samværsform hvor alles indsatser er lige meget værd, og hvor din egen værdi forøges i takt med de andres.

Hvad er tanken bag?

På Musik oplever du, at musik skaber fællesskab og selvtillid. Du får både en bredere og dybere forståelse af musik. Vi går i dybden med de numre, vi spiller, og vi taler om sangenes baggrund og diskuterer musikken som både kulturelt og æstetisk fænomen.

Du kommer til at opleve fællesskab og sammenhold med musikken som ramme. Musik kan mere end at spille – det er en oplevelse og en måde at være på.

Hvad skal vi lave?

Vi spiller så meget musik som muligt og eksperimenterer med performance, e-musik og indspilningsprocesser. Fokus er på rytmisk sammenspil, hvor der både er plads til, at du kan gå i dybden med ét instrument eller afprøve flere forskellige instrumenter i løbet af semesteret.

Udover sammenspil laver vi løbende workshoprelaterede aktiviteter som rytmisk træning, genrekendskab og sangskrivning. Når vi har hovedfagsdage arbejder vi typisk med større projekter som elektronisk musik, komposition, big band eller noget helt tredje – det er også op til dig.

Koncerter

Med musikholdet kommer du til at spille koncerter blandt andet på spillestedet Kedelhuset i Silkeborg – og vi sætter lyd til udvalgte fester, jamaftener, pop-up-events, besøgsdag og ved andre, særlige lejligheder på højskolen.

Musik

Kræver det særlige forudsætninger?

Musik er for alle. Her er både mulighed for at udfolde sig, hvis du har spillet musik i 15 år, og hvis du aldrig har spillet, men gerne vil lære det. Det vigtigste er lysten til og interessen for musik.

Højskolens faciliteter til Musik

Vores arsenal af grej er stort og alsidigt, og vi sørger for, at det løbende vedligeholdes og er i god stand. Hvis du for eksempel drømmer om at prøve kræfter med blæse-instrumenter har vi saxofoner og horn. Undervisningen finder sted i to nyere musiklokaler, som danner ramme for vores fag, og vi har også et musikstudie, hvor du kan indspille og producere din musik. Til dette bruger vi Logic Pro X software og Focusrite OctoPre lydkort.

Tilmeld dig

Simon Nielsen