POLITIK & DEBAT

Politik & Debat

Engang kunne dannelse klares fra ”et hjem med klaver” og avisabonnement. I dag er dannelse meget andet og mere. Som dannet menneske forventes det, at du ved lidt (helst meget) om alt muligt på et utal af arenaer; hvad foregår der på den politiske scene nationalt og globalt? Hvilket nummer er lige udkommet med Guldimund. Hvornår spiller Danmark sin næste landskamp? Du skal have holdninger til bæredygtighed og miljø, perfekthedskultur, forventningspres, moral og køn og meget, meget mere. Dette spredehagl af samfundsindsigt stiller store krav til det enkelte menneske.

På Politik & debat skæller vi de ydre lag ned. Her skal du ikke performe eller vide alt på forhånd. Det er ikke altid den mest belæste, der får ret, og faget hjælper dig til at finde DIN stemme. Du lærer også kunsten at lytte – også når du ikke er enig.

Holdninger gennem handlinger
Vi har alle ansvar for og indflydelse på, hvordan verden skal se ud. På politik & debat kommer du ikke til at sidde på din flade og tærske politisk teori eller lufte fordomme. Vi prøver vores fordomme og tanker af i den virkelige verden, for sådan bliver de til holdninger. Vi sender vores læserbreve til avisen, arrangerer debatter på Folkemødet og holder taler på RØST-festivalen i Operaen i København. Vi udfordrer skolens andre elever til debat over frokost og samtalesaloner i cafeen. Vi inviterer politikere til dialogkaffe og frirumsdebat og spørger resten af Silkeborg by, om de også vil være med. Vi undersøger, om kunst kan være en god debatstarter, og om der kun kan opnås enighed via afstemninger.

Din stemme er vigtig
Samfundsteorier, økonomiske modeller og statistik lader vi gymnasieeleverne og statskundskaberne om – Politik & debat handler om deltagelse, mod og engagement. Vi går i dialog med meningsdannere, magthavere, organisationer og politikere om flygtningestrømmen, grundloven, ghettopakker, bæredygtighed, og alt hvad der rører sig i debatten lige nu. Sammen finder vi ud af, hvad vi vil fokusere på, når vi følger med nyhedsstrømmen.

I hver eneste time får du taletid og rum til at reflektere over dit eget standpunkt. Måske er du i tvivl, men her får du redskaberne til at indgå i debatten med pondus og selvtillid.

Du bliver bl.a. undervist i:

• Debattræning
  • Debatforståelse – du lærer at gennemskue alle de beskidte tricks og vi undersøger, hvordan vi kan gøre debatten bedre.
  • Retorik
  • Taleskrivning
  • Spin
  • Argumentationsteknik

Politik & debat giver dig:

• mod og lyst til at kæmpe for det du tror på.
  • kompetencerne til at stå selvsikkert med dit budskab. Det får du glæde af i dit fremtidige studieliv uanset om du skal læse statskundskab eller til pædagog eller sygeplejerske.
  • evnerne til at skabe forandring i dit foreningsarbejde, på dit studie og i dine relationer, hvor du vil stå fast på dit budskab.

Fagets struktur

• Hver time starter med dagens nyhedsbriefing, hvor vi gør hinanden klogere på nyhedsstrømmen. Her kastes alle nyheder, ideer og tanker på bordet, og vi diskuterer hvad vi har læst og hørt siden sidst – hvilke memes hitter lige nu, hvilke politiske nyheder har fanget vores opmærksomhed, og hvad sker der på de sociale medier?
  • Dagens tema præsenteres af underviseren, hvorefter vi sætter handling bag tankerne. Måske ringer vi op til en ungdomspolitiker, får besøg fra en redaktør, en forsker eller en drag queen, besøger en NGO, laver debatøvelser eller finpudser vores læserbreve.
  • Dagen afrundes med Næste skridt – hvad skal vi næste gang, og hvem står for ugens fællesmøde, som politik & debat-holdet faciliterer for hele skolen.

Mens du har politik & debat kommer du til at skrive et læserbrev, holde en tale og arrangeret en debat – og formodentlig en helt masse mere.

Hvem taler vi med, hvor tager vi hen og hvad laver vi?
Vi deltager bl.a. i:

• Folkemødet på Bornholm
  • Talerfestivalen Røst i Operaen
  • Klimafolkemødet i Middelfart
  • Pride
  • Demonstrationer og march
  • Valgfest på Silkeborg Rådhus under kommunalvalgene

Vi besøger bl.a.:

• Horsens Statsfængsel
  • Debatten i DR-huset
  • Tæt på sandheden med Jonathan Spang
  • Århus landbrugsskole og debatterer med unge landmænd om kvoter, CO2-afgifter og bæredygtighed
  • Nordeuropas største solcellepark
  • Christiansborg
  • Museum Køn
  • Ungdomsorganisationer som fx Nye Borgerlige Ungdom og Den grønne studenterbevægelse
  • Teater Katapult og oplever storyslam
  • Aarhus teater og ser relevante stykker.

Du kan fx møde:

• Redaktør på Zetland, Lea Korsgaard
  • Universitetsforskere inden for atomvåben
  • Unge der stiller op til EU parlamentsvalget
  • Universitetsforskere inden for stormagtsrivalisering
  • En drag queen
  • Unge med et andet ståsted: fx syriske flygtninge, udsatte unge, FGUere
  • En DR3-satiriker – hvor går grænsen for politisk satire?

Kræver det særlige forudsætninger?
Politik & debat er for alle. Det eneste krav er, at du har lyst til at blive klogere og debattere.

Du behøver ikke have haft samfundsfag i gymnasiet, og du skal heller ikke være dedikeret til en bestemt politisk retning eller ideologi. Der er heller ikke en forventning om, at alle skal kæmpe om ordet, men i takt med at du bliver mere og mere tryg ved dine nye venner, vil du opleve glæden ved den frie debat. Alt tilpasses den enkeltes niveau – og vi lover dig, at du vokser med opgaven.

inger demant

Underviser