Pitstop – tilskudsordning*

Tag et pitstop på Silkeborg Højskole
– og find energien og glæden ved dit studie igen

Selvom du er godt i gang med din videregående uddannelse, har du måske få brug for at bremse op og tænke dig om. Måske fordi du er kommet i tvivl: var det alligevel den rigtige uddannelse? Måske trænger du bare til et break? Du er ikke den eneste. Der er mange studerende, der undervejs i studiet får brug for et kvalificeret pusterum.

Højskolen er en genvej
Højskolen er muligheden for at holde ind til siden og tage et halvt års pitstop. Her er det lysten, der driver værket. Og måske er et ophold med fokus på fællesskab, nye udfordringer og fagligt samvær netop den saltvandsindsprøjtning, du har brug for for at kunne vende tilbage til studiet, afklaret og med ny energi.

Et pitstop er i udgangspunktet et normalt højskoleophold, hvor du sammen med andre højskoleelever fordyber dig og prøver dig selv af inden for forskellige fag og aktiviteter. At opholdet er et pitstop betyder, at du bruger højskoleopholdet til at genvinde motivationen og lysten til at studere, eller til at opkvalificere dit omvalg, hvis du har fortrudt din nuværende uddannelse.

Et pitstop på en højskole er ikke en udvej, men nærmere en genvej til at finde tilbage til lærelysten.

Et frirum med plads til at tænke selv
Højskolen et unikt rum for læring – uden karakterer og eksaminer. Det er her, du finder ud af, hvad du er god til, og hvad du brænder for. Din hjerne vil blive udfordret af nye tanker og idéer. På Silkeborg Højskole lægger vi vægt på, at du oplever et frirum med plads til at tænke selv – med tanke for andre!

At gå på højskole er også at lære noget nyt hver dag. Du kan selv vælge, hvilke fag du vil have, og hvad du vil lære. Der er hverken et pensum eller karakterer, du skal leve op til, og der er heller ikke nogen skarp opdeling mellem undervisning og det fælles liv i resten af døgnet.

På sporet mod din fremtid
Lærerne underviser i det, de brænder for, og er derfor både inspirerende og nærværende. Og endnu vigtigere, så er de og eleverne ligeværdige. På højskolen bliver du taget alvorligt som voksent menneske, og du kan derfor også selv være med til at præge undervisningen.

Med andre ord: Du spilder ikke tiden på Silkeborg Højskole. Tværtimod. Du udfordres intellektuelt og følelsesmæssigt. Du anspores til din videre uddannelse og sættes på sporet mod din fremtid.

*Tilskudsordning:
Som pitstop-elev får du 300,- i rabat om ugen.
Bemærk: Du kan ikke modtage nogle offentlige ydelser, mens du går på højskole. Du må heller ikke arbejde ved siden af.

Emma / pitstop efterår19
BA Religionsvidenskab / Cand.mag. Kunsthistorie, AU.

Virkeligheden på den anden side af min uddannelse kom snigende, og jeg ønskede til at stoppe op og tænke. Højskole var den fineste ide, da det er pærevælling af afslapning, frihed, tænkepause, dannelse og faglighed.

Jeg havde kunst som hovedfag, og derudover husker jeg filosofi, kunstfilosofi og ølbrygning tydeligt. I ølbrygning fandt jeg ud af, jeg havde levet under en sten i forhold til at forstå, hvilken videnskab øl er – og i de filosofiske fag husker jeg at gå fra timen med en blanding af aha-oplevelse og at føle verdenen havde fået mere mening af en eller anden form.

Som pitstopper var jeg et par år ældre end de andre, kom fra et akademisk miljø på universitetet og havde boet selv i flere år, hvilket de fleste andre elever ikke havde. Jeg fandt det vildt sundt igen at omgås mennesker, som ikke befandt sig i det samme miljø eller sted i livet som jeg selv – det er den diversitet højskole giver.

Jeg fik lov at “lege” igen, begå fejl, lægge den seriøse hat lidt på hylden, kaste mig ud i nogle ting, som virkeligheden på uni ikke altid giver mulighed for. Jeg har taget det legende aspekt med mig hjem i hverdagen, og forsøger at blive ved med at kaste mig ud i nye kreative projekter. Og det tør jeg, fordi jeg har lært, at jeg ikke behøver være den bedste til eksempelvis at male for at male eller den bedste til at dreje for at lave keramik. Jeg finder mening og kæmpe glæde i at gøre disse ting, og det er en fremragende start – måske bliver jeg bedre, måske gør jeg ikke, og det er bare helt ok!