Indenrigsministeriet bygning på Plaza de la Revolución, Havana, Cuba. Foto Vlad-Podvorny (CC by 2.0)
Taxi i Trinidad, Cuba. Foto: Bud Ellison (CC by 2.0)
Hårdt manuelt arbejde på Cuba. Foto: Theodor-Hensolt (CC by 2.0)
Cuba-cigarer. Foto: Alex Brown (CC by 2.0)
Vinalesdalen på Cuba er UNESCO Verdensarvsområde. Foto: Guillaume-Bavière (CC by 2.0)

Højskole og rejseprojekt:

Cuba Explorer

PÅ KRYDS OG TVÆRS AF CUBAS NATUR OG KULTUR

CUBA: I hovedstaden Havana skal vi opleve fortidens vingesus og vi skal dykke ned i landets musikkultur.

Højskole og rejseprojekt:

Cuba Explorer

5 måneder på højskole i foråret og 3 ugers fælles oplevelser på kryds og tværs af Cubas natur og kultur.

KULTUR

I Havana skal vi opleve fortidens vingesus – kulturelt, historisk og politisk. Vi skal besøge designmuseet, som arkitektonisk er halvvejs ædt op af naturen, og vi skal på musikkonservatoriet og høre om, hvordan man studerer claves i 4 år. Vi skal også til ’søndagsrumba’, besøge byens museer og smukke katedraler, og vi skal have en snak om Cubas kultur- og politikhistorie på universitetet. Og så skal vi synge for lokale cubanere, danse og spille i gaderne og bruge musikken som indgang til nye menneskemøder.

Matanzas er rumbaens arnested. Her skal vi leve og bo hos Obailú – et rumbaorkester, og opleve deres hverdag fuld af musik. Dette er en unik chance for at tale med lokale cubanere om, hvordan det er at være statsansat musiker – ligesom alle andre er statsansatte – på samme løn. Vi skal i det hele taget dykke ned i den afrocubanske musikkultur og Santeria-religionen – en afrocubansk religion, som er præget af mystik og voodoo-lignende åndelighed. Vi skal til ceremoni – en lang seance, der mest af alt minder om en fest. Her spilles der på batá-trommer, og der synges og danses indtil nogle går i trance.

Vi skal mærke Cuba på egen krop, male på en workshop med lokale kunstnere i Cienfuegos og hænge ud med rappere i Havana, som kan fortælle om racisme og undertrykkelse som en del af hverdagen.

Og så skal vi opleve Cubas religiøse liv helt tæt på. Læs her et udsnit af Anders’ rejseberetning fra foråret 2017:
”Du kan ikke blive ved med at være alene”. Han ser op fra savsmuldet og lige ind i mig med sine dybe, mørke øjne. Babalú-ayé har talt. Gennem Orula, alle helgenernes helgen, der sammen med manden foran mig læser min skæbne ved at tegne streger i savsmuld på et træfad. Jeg sidder på et flisebelagt betongulv i Matanzas, Cuba. Foran mig sidder to heksedoktorer fra den afrocubanske religion yoruba, der er en blanding af katolicisme og nigeriansk okkultisme, som slaverne tog med til øen, da spanierne koloniserede og civiliserede Latinamerika med hjælp fra sort arbejdskraft. Jeg er på vej til at få tildelt min personlige skytshelgen for i dag og for resten af mit liv. Det er stort, lader de forstå.
”Kan jeg ikke?”, spørger jeg, for jeg har egentlig mest lyst til at være for mig selv.
”Nej, du har brug for en at snakke med, en at dele livet med, for at du ikke bliver ensom og trist”.
Heksedoktorerne kigger alvorligt på mig, derefter ned i savsmuldet mellem os. De ligner læger, som de sidder der, lænet op af betonvæggene iført grønne, løse klædebukser og grønne skjorter med dybt v-udsnit. De har bare tæer og en kæde af nødder med stykker af rødt, gult og grønt stof, der går fra skuldrene, krydser brystet og ender ved lænden for at beskytte dem mod negative energier fra de besøgende. (…)

Vi har siddet her på fliserne i otte timer. Vi har hverken spist eller drukket, men har indåndet røgelse i skæret fra brændende stearinlys i hjørnet. Udover os og træfadet i midten er rummet helt tomt. I hvert fald ifølge øjet, for babalú-ayé har understreget, at i det her rum arbejder de med sort magi, og når først man har bedt om lov til at sætte sig, er det helgenerne og de energier, der strømmer mellem os mennesker, der fylder mest i rummet. (…)

Cuba er stadig en ø, civiliseret af slaver. Selv om det er blevet lettere at forlade landet, i takt med at turismen og kapitalismen har spredt sig på øen, er det kun få forundt. De har ikke råd. De må nøjes med at sende lange blikke efter turisterne, som vi går der rundt på Matanzas’ smalle fortov mellem betonhusene, køber farvede drinks for vores cubanske turistpenge og bestiller overdådige måltider af grillet fisk og svitsede grøntsager, som en almindelig butiksansat eller skolelærer må bruge halvdelen af sin månedsløn i den nationale valuta for at komme i nærheden af. En ung mand i hvid t-shirt og shorts, der står for at tage telefonen og åbne døren i heksedoktorernes hus, illustrerer med sine hænder sit svar på, hvordan det føles at leve i sådan et samfund. Han knytter næverne og krydser dem i en låst position foran sig.

Afrikansk rumba i Callejo-de Hamel, Havana, Cuba. Foto: Bryan Ledgard (CC by 2.0)

NATUR

Vi skal opleve storslået natur i Viñales-dalen, som er på Unescos liste over ’World Heritage Sites’. I dette helt unikke landskab af kalksten skal vi opleve en uddøende natur, som er helt særlig og uspoleret. Her dyrkes også tobaksplanter på gammeldags manér, og dette skal vi selvfølgelig prøve kræfter med.

Vinalesdalen på Cuba er UNESCO Verdensarvsområde. Foto: Guillaume-Bavière (CC by 2.0)

Vi skal på vandretur i El Nicho nationalpark, hvor talrige stier krydser hinanden blandt vandfald og badesøer. I Trinidad skal vi bestige bjerge på hesteryg og have salsaundervisning af nogle af Cubas dygtigste dansere.

Vi kører til Cayo Coco og oplever en af verdens reneste og smukkeste strandområder – der skal også være lidt tid til afslapning og snorkling blandt koralrev.

PROJEKTBESKRIVELSE

Cuba Explorer består af tre dele:

1. del: Højskoleophold inkl. rejseforberedelse

Forårssemesteret på højskolen skal vi bruge på til at få et indblik i Cubas kultur og historie. Vi skal høre Cubansk musik, spille og danse rumba og salsa og meget mere. På højskoleskemaet er der afsat to undervisningstimer om ugen på valgfaget ”Cuba Explorer”. Vi giver også mulighed for spanskundervisning.

2. del: Rejsen til og i Cuba

I begyndelsen af juni lander vi i Havana, hovedstaden i Cuba. Herefter har vi godt tre uger sammen i Cuba. Hjemmefra har vi sammen planlagt den Explorer-tur, vi i fællesskab finder bedst. Efter rundrejse fuld af kultur- og naturoplevelser, bliver den fælles rejse afsluttet i Havana, hvorfra læreren rejser hjem ca. 1. juli. Dette er også muligt for dig, men vi håber, at du har lyst til at fortsætte på rejseprojektets 3. del.

3. del: Den videre rejse

Efter den fælles rejse kan du drage videre sammen med en eller flere højskolekammerater. Det kunne være videre rundt i Cuba, eller du kan flyve til Mellemamerika, Sydamerika eller måske til USA. Valget er dit – og verden er åben.

Vi elsker Cuba. Foto: Nick Kenrick (CC by 2.0)

PRAKTISKE OPLYSNINGER

Deltagere: Enhver kan deltage. Du skal blot være fyldt 18 år og have lyst til de uforglemmelige oplevelser med Cuba Explorer.

Projektleder:
Leder af Cuba Explorer er Kasper Brinck Kristensen, der er musiklærer på Silkeborg Højskole.

Yderligere oplysninger:
Har du spørgsmål til Cuba Explorer eller til højskoleopholdet, er du altid velkommen til at kontakte os. Du kan også ringe og aftale et besøg på højskolen. Vi har altid tid.

Billedserie: Cuba.

Fakta

Rejsen tilbydes i foråret.

Pris: 21.000 kr. inkl. fly, overnatning, transport, mad, drikke, aktiviteter og evt. visum.
Du skal selv betale lommepenge, rejseforsikring og eventuelle vaccinationer.

Brug prisberegneren til at finde ud af hvad dit højskoleophold vil koste med denne rejse.