Når ene-stående kvinder går sammen

Silkeborg Højskole Platanvej 12, Silkeborg, Danmark

Hashtagget me-too spredte sig med lynets hast på de sociale medier i 2017 og igangsatte en samfundsændring, der endnu pågår. Denne aften vil filosof og højskolelærer Tone Dandanell udlægge den seksuelle krænkelse som et angreb på eksistensen og me-too som en frihedskamp. Arrangementet er et samarbejde mellem Silkeborg Højskole og KK44 – Festival for kultur og kristendom. Gratis adgang. Foto: Hannah Aurora Almstrup.

Dommedag hver dag – Håb i en trillebør

Silkeborg Højskole Platanvej 12, Silkeborg, Danmark

Det ser ikke for godt ud. Alle statistikker peger i den forkerte retning. For både kloden og klimaet. Og for de unge. Dommedagsprofetierne står i kø med de nyeste tal om mental mistrivsel. Så er det virkelig nu? Er det virkelig dommedag nu? Eller er der også en dag i morgen, som vi er etisk forpligtet på? Og hvad nu hvis dommen slet ikke er jordens undergang? En dom kan jo også ende i en frifindelse.

Koncert med Charlotte-Amalie

Silkeborg Højskole Platanvej 12, Silkeborg, Danmark

Charlotte-Amalie er dansksproget, cinematisk pop med rødder i filmmusikken. Hendes smukke kompositioner bevæger sig i et stemningsfyldt klaverunivers, hvorpå hun tilføjer en både farverig og kraftfuld vokal. Som lytter kan man ikke undgå at blive draget ind i en lyrik, som kommer helt tæt på den unge artist. Teksterne tager afsæt i hendes egne kampe omkring at være ung og dét at prøve at finde ro i sit eget selvbillede.

Release: Højskolesangbogen for børn

Silkeborg Højskole Platanvej 12, Silkeborg, Danmark

Den nye Højskolesangbog for børn er netop udkommet – og det markerer vi selvfølgelig på Silkeborg Højskole. Alle sangglade børn og voksne er velkomne på denne aften, hvor højskolens musiklærere, Simon Nielsen og Anna Bilde samt sanglærer på Frijsenborg efterskole, Helle Videbæk præsenterer de nye sange. Sammen med højskolens elever skal vi nyde et par timer med fællessang.

Er der håb for de unge i Ghana? Foredrag ved Thomas Ravn-Pedersen

Silkeborg Højskole Platanvej 12, Silkeborg, Danmark

Thomas Ravn-Pedersen, som i dag er direktør i Verdens Bedste Nyheder, blev som meget ung mand udsendt som Ghana Venskabs første udsending til det nordlige Ghana, hvor han boede i ét år. Siden var han i 21 år formand for Ghana Venskab. Han fortæller om sine oplevelser fra dengang og frem til i dag, hvor veluddannede afrikanske unge, den teknologiske revolution og en voksende middelklasse giver ham håb for fremtiden.

Blaffernationen. Foredrag ved Carsten Theede

Silkeborg Højskole Platanvej 12, Silkeborg, Danmark

Et sprælsk røverhistorieforedrag om grøn omstilling og de sociale dimensioner af 20 år på tomlen i Vejkantsdanmark.

Jazzkoncert: Jacob D’s Tukaan

Silkeborg Højskole Platanvej 12, Silkeborg, Danmark

Musikken bygger på almene fortællinger fra det moderne menneskes liv og tager lytteren med på eventyr og indre rejser.

Traumecentret: Koncert med Bisse

Silkeborg Højskole Platanvej 12, Silkeborg, Danmark

Bisse lægger igen vejen forbi Silkeborg Højskole med friske numre fra det nyeste album Traumecentret, der er hans 14. album siden 2015.

Åben Højskole: Storytelling med Maya Ndiaye

Silkeborg Højskole Platanvej 12, Silkeborg, Danmark

Maya Ndiaye er uddannet tv- og medietilrettelægger og optræder som storyteller på kulturscener i både Danmark og udlandet. Storytelling er liveoptræden med personlige autentiske fortællinger, og de tager alle udgangspunkt i Mayas eget liv. Hun er inspireret af det amerikanske storytelling-fænomen The Moth og bruger storytelling som et aktivistisk bidrag til samfundsaktuelle udfordringer.