Kunstfilosofi

I Kunstfilosofi er omdrejningspunktet altid kunsten og mennesket i og omkring kunsten. Udgangspunktet er kunsthistorien, enkelte kunstværker, perioder eller kunstnere, og sammen vil vi være nysgerrige på, hvad værkerne fortæller os om dét at være menneske. Dels i den tid, kunstværkerne er skabt og i vores tid i dag. Hovedparten af undervisningen finder sted i klasselokalet, mens en del også tager sit afsæt i naturen og på kunstmuseer med faste eller aktuelle kunstudstillinger. Der vil altid indgå læreroplæg af kunsthistorisk karakter, som eleverne udfordres på. Dernæst vil vi udfolde tematikker og filosofiske indgangsvinkler sammen.

Undervisningen kredser om filosofiske emner som kærlighed, eksistensberettigelse, samfund, klasseskel,  tro og tvivl. Eksempler kunne være:

  • Abstrakt og akademisk kunst: Hvilke grundovervejelser og filosofiske bevæggrunde ligger der til grund for konstruktivistiske, nonfigurative og abstrakte kunstværker?
  • Kunstbiografiske tilgange: Hvordan har kunstnerens liv været, afspejles det levede liv i kunsten?
  • Naturskildringer: Hvad kan vi lære om landskabet ud fra kunsten – naturalistisk som følelsesmæssigt?

Kunstfilosofi er et fag, hvor vi spejler os i vigtige kunsthistoriske epoker, og hvor vi dels benytter filosofiske tilgange og tekster til at blive klogere på værkerne og bruger kunsten til at blive klogere på filosofien og på menneskelivet. Alt sammen for at vi kan drøfte menneskelivet med alle de sanseindtryk og følelser, vi hver især har.