Studie­rejse

kenya

Kom med Silkeborg Højskole helt tæt på Kenya. Gennem en årrække har vi oparbejdet nære kontakter i det helt lokale i både storbyen Nairobi, slumbyen Kibera og kunstnerlandsbyen Ngecha. Alle årene har vi brugt samme guides, som vi har oparbejdet et stærkt og venskabeligt forhold til.

Palaestina jødisk dreng ved graedemuren

TÆT PÅ BEFOLKNINGEN
Kenya er på godt og ondt kontrasternes land. Forskellen mellem rig og fattig er økonomisk set kæmpestor, mens den geografisk i storbyen Nairobi er meget lille. Det mærkes især, når man kører fra én bydel med store huse og vagter ved gaten til en af de mange slumbydele som Kibera, hvor hundredetusinder er presset sammen på meget få kvadratkilometer, og hvor der hverken er indlagt vand eller kloakering. At bevæge sig rundt i Kenya er derfor også en stor oplevelse i sig selv. Særligt blandt de fattige oplever vi altid meget stor gæstfrihed og smilende børn, der ønsker kontakt, når de råber os i møde med et How are you?

BØRNENE I SLUMMEN
Særligt børnene kommer vi tæt på, når vi i samarbejde med børne-rescue-projektet Ndugo Mdogo (Små brødre) får indsigt i børnenes kamp for at klare sig, og hvor socialarbejdere under organisationen Koinonia Kenya kæmper for at hjælpe børnene ud af barske livsvilkår med misbrug og ind i skoleprojekter.

Børnene elsker at få besøg og nyder både at lave aktiviteter med os og at vise deres hjem frem. Trods den ekstreme fattigdom er det jo dét, de kender og kalder deres hjem. Der eksisterer en livsglæde og en tro på fremtiden på trods af de barske livsvilkår, børnene vokser op med, hvilket man som besøgende ikke kan undgå at reflektere over.

Ved at følge projekterne gennem flere år er fremgang tydelig, og det giver både håb og glæde at møde tidligere gadebørn, der nu studerer og har stiftet familie.

KUNSTNERKOLLEKTIV
I Nairobi sprudler det med kreativitet fra unge kenyanere og professionelle kunstnere, dansere og musikere. Vi kommer tæt på livet af disse unge, når vi besøger et kunstnerkollektiv og får indsigt i deres skabertrang. Sammen indgår vi i workshops eller et fælles projekt, alt imens vi har god tid til at samtale med de unge om livet i Nairobi, når man er vokset op under fattige livsvilkår.

UD I LANDSBYERNE OG IND I HJEMMENE
Vi prioriterer at komme helt tæt på befolkningen på denne rejse. Vi besøger landmænd og kunstnere på små landsteder, hvor familiens ene ko græsser, og hvor der hentes vand i en gravet brønd. Familierne tilbereder mad til os, og vi hører om livet på godt og ondt i en landsby, hvor høsten kan slå fejl, men hvor man hjælper hinanden. Fascinerende er det samtidig at opdage, hvordan der kan være plads og overskud til at skabe kunst, når der er opgaver nok i at få landbruget til at fungere.

KENYAS DYRELIV
Dyrene var der først, inden Nairobi og andre storbyer voksede frem. Kenyanerne er med rette meget stolte af deres unikke dyreliv, og i de store nationalparker værner de om at bevare dyrenes frihed og sikkerhed. Vi slutter rejsen af med at opleve det smukke landskab og det storslåede wildlife på to dages safari i én af landets nationalparker, hvor vi blandt andet kan se elefanter, giraffer, flodheste og måske endda en leopard eller et næsehorn, hvis vi er heldige.

Kenyanerne oplever i høj grad klimaforandringerne, og de er vidner til, at elefanterne dør af tørke i flere dele af landet. Anderledes er det i Masai Mara, som vi skal besøge. Her trives dyrene fortsat grundet især The Mara River, og man bliver fyldt op med både glæde og håb ved synet af den endeløse savanne og det sunde wildlife.

En studietur til Kenya er svær at ryste af sig. Vi taler af erfaring, og netop erfaringen skaber en tryg og nærværende rejse.

Rejsen tilbydes i foråret 2024 + 2025.

Pris: 12.000,- kr. i F24. 13.000,- kr. i F25

Prisen er inkl. fly, overnatning, transport og aktiviteter. Du skal selv betale mad og vaccinationer.

Brug prisberegneren til at finde ud af hvad dit højskoleophold vil koste med denne rejse.

Prisstigninger på udlandsrejser
Grundet usikkerhed omkring stigende transportudgifter skal alle rejsepriser tages med forbehold. Vi bestræber os på at tilpasse de samlede udgifter til de ændrede omstændigheder, men der kan blive tale om en mindre merudgift, som vil blive varslet i god tid inden afrejse.

Rejselærere

Carla Bøg Larsen