Natur- og kulturvandringer

21.–27. juli 2024 (Udsolgt)

Nyd en uges sommerhøjskole med guidede vandringer i den pragtfulde midtjyske natur. Programmet er krydret med foredrag, koncert og sejlads på Silkeborgsøerne. Dagsture a 12-15 km.

Det midtjyske Søhøjland byder på et væld af store skovområder, flotte udsigter, smukke søer og snoede vandløb, og på vandreturene skal vi helt tæt på. Der er tid til at lade sig begejstre og berige af naturen, nyde madpakken på en bænk, snakke med vandrefællen og sammen med guiden forfølge de spændende historier som gør landskabet levende.

Vi kommer til at tale om, hvordan vi i dag forvalter den natur, vi er fælles om. Vi skal smage os frem gennem alle de vilde, spiselige planter og evt. sanke lidt som kan pifte den medbragte mad op. Der vil selvfølgelig også være rig mulighed for en hurtig dukkert i de mange smukke søer, vi møder på vores vej.

PROGRAM
Dagene begynder med morgensamling og sang i højskolens foredragssal. Herefter pakkes lækre madpakker fra højskolens køkken inden dagens vandring. Frokost og kaffe nydes undervejs på flotte, stemningsfyldte steder i naturen.

VANDRETURENE
Turene er valgt ud fra vores indgående lokalkendskab og et inderligt ønske om at præsentere jer for det allersmukkeste og bedste, Søhøjlandet har at byde på, og der er nok at tage af. Samtidig er ruterne lagt i jagten på de gode historier, smukke badesøer, varieret natur og steder, hvor interesser mødes og brydes. Turene er ca. 12-15 km, og de tilbagelægges i roligt tempo, så alle kan følge med.

• Silkeruten
    Vi følger søbredden og åbrinken gennem Silkeborg bys historie og den smukke natur som omgiver byen. Hvordan kvalificerer man sig til titlen som “Outdoorhovedstad”? Og hvordan balancerer vi naturbenyttelse og -beskyttelse?
  • Trækstien
    Vi skal vandre gennem Gudenådalen og nyde stemningen langs floden – og opleve hvad Benny Andersen mener, når han skriver, at: “Floden er gammel og floden er ung.”
  • En tur på vandskellet ved Bølling Sø
    Bøllingsøområdet byder på særegen natur, der har skabt levegrundlag for og beriget mennesker på meget forskellig vis gennem mange tusind år. Liv bliver til historie og historier.
  • Thorsø-alperne og Vesterskoven
    Vi tage turen gennem Vesterskoven, Danmarks mest kuperede skovområde, hvor vi nyder udsigten fra Frederik VII Høj. Derfra tager vi videre tværs over dalen til bakkerne omkring Thorsø gennem fredskov og forbi små rislende kildevæld, hvor tørsten kan slukkes.
  • Til tops på Himmelbjerget
    Vi topper ugens vandringer med at bestige det sagnomspundne bjerg og slutter på den måde på toppen.

ØVRIGT PROGRAM
Kurset er en klassisk højskoleoplevelse, der udover vandringer og udflugter byder på mulighed for morgensvømning, fællessang fra højskolesangbogen og samvær med andre, der deler interessen for kultur- og naturoplevelser.

Aftenprogrammet vil præsentere det bedste fra Silkeborg Højskole. Vi skal til ølsmagning i højskolens eget bryggeri, på rundtur i kunstsamlingen og til wellness i svømmehallen.

Højskolen danner i denne uge også ramme om kurset Søhøjlandet på mtb, og der vil være fælles morgensamlinger og programpunkter.

Kursusleder er Rasmus Svenning Simonsen, højskolelærer.

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Deltagere modtager det endelige ugeprogram fem uger før kursusstart.

PRISER
Få hele oplevelsen for 4750,- kr.

Er du endnu ikke fyldt 30 år, er der i begrænset omfang mulighed for at vælge overnatning på sovesal til nedsat pris. Læs om øvrige priser.

Praktisk og priser

Læs om priser, betaling, afbudsregler mv. gældende for ugekurser.

værelser og Faciliteter

Læs om værelser, undervisningslokaler og naturen der omgiver højskolen.

Højskolens køkken

Læs om maden vi serverer på højskolens ugekurser.