Rytmisk musikuge

30. juni – 6. juli 2024 (Udsolgt)

Glæden ved sammenspil, sang og fordybelse i musik er kernen i denne højskoleuge. Klange, rytmer, melodier og nye musikalske ideer lyder fra alle afkroge af højskolen fra tidlig morgen til sen aften.

På Rytmisk musikuge bliver du udfordret musikalsk – som sanger og på dit instrument, din rytme og koordinering. Du skal vælge to workshops, som du følger hele ugen. Derudover vil der være foredrag, hvor du får mulighed for at fordybe dig i musikrelaterede emner. Ugen byder også på korarrangementer samt spændende morgensamlinger, hvor vi sammen bliver klogere på musikalske temaer. Der er selvfølgelig masser af koncerter på menuen, når vi præsenterer frugterne af vores arbejde for hinanden.

Undervisningen er bygget op omkring en eftermiddagsgruppe, en aftengruppe, formiddagsworkshops og koncertaktivitet. Formiddagene byder på kor og foredrag, mens eftermiddage og aftener har sammenspils- eller korworkshops på programmet. I alle aktiviteter går det sociale og faglige hånd i hånd, og fordybelsen i – og kærligheden til – musikken er i højsædet.

Programmet bindes sammen af daglige morgensamlinger og foredrag, der udfolder forskellige spændende emner af musikalsk reflekterende karakter. Vi afslutter ugen med en fælles koncert i Silkeborg Kirke samt en afslutningskoncert på højskolen, hvor alle skal på scenen med deres hold.

HØJSKOLEFORMIDDAGE
Hver formiddag vil der være fælles aktiviteter, der alle har musikken som omdrejningspunkt. Vi inviterer gode foredragsholdere med noget musikalsk på hjerte, og der vil være en fælles korworkshop for alle, der deltager på kurset. Det store fælleskor optræder torsdag aften ved vores koncert i Silkeborg Kirke.

Alle aktiviteter i ugens løb er præget af vores fælles kærlighed til musikken. Men særligt morgensamlinger og foredrag tager i lige så høj grad udgangspunkt i de højskoletanker, som vi på Silkeborg Højskole er en stolt formidler af og eksponent for. Så udover at du oplever at blive flyttet rent musikalsk, vil du måske også blive skubbet til i en mere eksistentiel eller dannelsesmæssig retning.

Glæd dig til sommerdage med STOR fælles lyd, entusiasme for musikken og inspirerende samvær på tværs.

ALLE DAGE OVER MIDDAG
Efter frokost og før eftermiddagens workshops får du tid til fordybelse og ro – eller en aktivitet på højskolen. Har du lyst til en gåtur i det smukke midtjyske landskab? Rundbold eller fodbold på plænen? Lidt ekstra øvning på de svære passager? Eller blot en middagslur? Du vælger frit.

WORKSHOPS
I løbet af ugen, skal du følge to workshops, som du selv vælger efter tilmelding. Du følger den ene workshop om eftermiddagen og den anden workshop om aftenen. Det vil sige, at der på hver workshop dannes et band, der spiller sammen til afslutningskoncerterne sidst på ugen. Det er en fantastisk oplevelse at træde ind i det mindre band-fællesskab og se musikken udfolde sig og samle sig igen, som ugen går.

Musikugens to kursusledere varetager hver én workshop. Derudover er vi i fuld gang med at sammensætte et spændende hold af instruktører med forskellig baggrund og med ekspertiser inden for forskellige genrer. Vi tilbyder hele syv forskellige workshops at vælge imellem om eftermiddagen og ligeledes syv forskellige om aftenen. Så vi tror på, der er lidt for enhver smag. Sidste sommer bød workshoppaletten bl.a. på temaer som ABBA, Western Swing, Shu-Bi-Dua, 1972, Balkan, Radiohits i korforklædning, Indie og Simply Red.

VALG AF WORKSHOPS
Når vi har samlet vores instruktørhold vil vi kontakte alle tilmeldte via email og præsentere de forskellige workshops. Herefter skal du udfylde et spørgeskema med dine prioriterede ønsker. Vi udsender det endelige workshop-udbud til alle tilmeldte kursister primo marts 2024.

EFTER AFTENKAFFEN
Sommernatten er vor egen. Vi hygger os i cafeen med jamsessions, åben scene, ost og rødvin eller en god snak i dagligstuen over en kop te – og ikke mindst fest og afslutningskoncert, hvor alle får lov at vise, hvad de har brugt ugen på.

MEDBRING GERNE selv instrumenter, forstærkere, mikrofoner osv. Vi har grej, men kan ikke dække alles behov.

OM KURSUSLEDERNE

• Asker Bjørk Hansen
    Uddannet trommeslager fra konservatoriet i Århus. Spiller i bandet Cody. Derudover er han højskolelærer på Silkeborg Højskole, hvor han underviser i musikfag og valgfaget Medievirkeligheden.
  • Simon Nielsen
    Uddannet sanger fra Det Jyske Musikkonservatorium. Musik-, karate- og ølbrygningslærer på Silkeborg Højskole. Bigband-dirigent, trombonist, pianist og tidligere arrangør for Vocal Line. Simon er en af landets bedste fællessangspianister og er fast indslag på højskolekonferencer. Han er et erfarent højskolemenneske og lever og ånder for højskole, musik og øl.

PRISER
Få hele oplevelsen for 4750,- kr. Læs om øvrige priser.

Er du endnu ikke fyldt 30 år, er der i begrænset omfang mulighed for at vælge overnatning på sovesal til nedsat pris.

Det endelige ugeprogram sendes pr. mail til alle tilmeldte fem uger før kursusstart.

Rytmisk musikuge

Praktisk og priser

Læs om priser, betaling, afbudsregler mv. gældende for ugekurser.

værelser og Faciliteter

Læs om værelser, undervisningslokaler og naturen der omgiver højskolen.

Højskolens køkken

Læs om maden vi serverer på højskolens ugekurser.