Vinalesdalen på Cuba er UNESCO Verdensarvsområde. Foto: Guillaume-Bavière (CC by 2.0)

Studie­rejse

norges vinterfjeld

Tag med til det sneklædte norske fjeldlandskab. Her skal vi bo i hytter og bruge dagene på at lære at gå på ski, så vi kan bevæge os gennem de storslåede landskaber.

Afrikansk rumba i Callejo-de Hamel, Havana, Cuba. Foto: Bryan Ledgard (CC by 2.0)

Vi bor lige på trægrænsen og kan dermed bevæge os ned og finde ly i skoven mellem træerne, eller op på højfjeldet og få de store udsigter, vind i håret og forhåbentlig masser af sol på næsen. Vi prøver os selv af i de forhold vejret og vinteren byder os.

Vi skal bruge vores skifærdigheder til at bringes på overnatningstur i skoven med en tarp eller grangrene som eneste lag mellem soveposen og de funklende stjerner.

Vi når også en overnatning i snehule, hvor vi graver os ind i sneen og laver en hule. Oplevelsen af stilheden, trygheden, nærheden og de levende lys som lyser hvælvingen op i vores snehule er en hel særlig oplevelse. Måske skal vi på langtur, på isfiskeri på søen eller en tur op på et af områdets højeste punkter både for at nyde udsigten men i særligt også turen ned af i den uberørte sne.

Turen er for alle uanset skifærdigheder.

Tilmeld dig

Rejsen tilbydes i foråret 2025.

REJSEDATOER
11.-20. marts, 2025

PRIS
8.000,- kr.

Alle leveomkostninger er inkluderet i prisen.

Brug prisberegneren til at finde ud af hvad dit højskoleophold vil koste med denne rejse.

Prisstigninger på udlandsrejser
Grundet usikkerhed omkring stigende transportudgifter skal alle rejsepriser tages med forbehold. Vi bestræber os på at tilpasse de samlede udgifter til de ændrede omstændigheder, men der kan blive tale om en mindre merudgift, som vil blive varslet i god tid inden afrejse.

Pakkeliste til Norges Vinterfjeld
  • PAS!
  • Blåt sygesikringsbevis
  • Vand og vindtæt yderbeklædning
  • Uld- eller svedtransporterende undertøj (gerne to sæt)
  • Varmt mellemlag (tykke uldsokker, halstørklæde m.m.)
  • Tyk uld-sweater og/eller dunjakke
  • (Træningstøj til langrendsture)
  • Min. to par vindtætte luffer/handsker
  • Vindtæt hue (ikke vindtæt hue kan evt. kombineres med hætte på jakken)
  • Skigamacher/gathers (hvis du har)
  • Sol- eller skibriller
  • Liggeunderlag som egner sig til at overnatte på sne. Brug evt. to gode almindelige underlag fx et skumunderlag kombineret med et oppusteligt. Hvis interesse i liggeunderlags R-værdi, så skal det være over 4
  • Vintersovepose eller to almindelig gode soveposer (gerne to stk. 3-sæsoners) + evt. lagenpose
  • Stor rygsæk til overnatningsture, ca. 65-85+ liter
  • Dagstursrygsæk, ca. 20-40 liter
  • Dolk og/eller multi tool
  • Tallerken, bestik, kop
  • Termokande
  • Vandflaske (gerne med stor åbning, da vand ellers vil fryse hurtigt til der)
  • Kompas (hvis du har eller kan låne af en ven)
  • Toiletgrej, personlig medicin, bind/tamponer, håndsprit, toiletpapir
  • Tændstikker
  • Solcreme, solstift, læbepomade (uden vand, da det ellers vil fryse på huden)
  • Fodposer (lånes af skolen, hvis du ikke selv har)
  • Pande-/lommelygte + ekstra batterier/lader
  • Sengelinned (minimum lagen og hovedpudebetræk), håndklæde
  • Indesko/hjemmesko og/eller fodtøj til fx at gå ud af sauna og ned til sø
  • Logbog + blyant + evt. spillekort eller lignende
  • Kamera, mobiltelefon, mobiloplader
  • Betalingskort eller kontant valuta til personlige indkøb
  • Snacks udenfor mad- og mellemmåltider
  • Et sæt almindeligt tøj + sko til rejsedagene
  • Højskolesangbog (og instrument hvis du kan/vil spille til fællessang)

Listen er lang, og udstyret kan hurtigt blive dyrt, men du behøver ikke eje det hele:

Lav det selv, lån af venner og familie, køb brugt og opgrader det du har i stedet for at skifte ud.

Brug lidt tid før semesterstart på at jagte det udstyr, du skal bruge. Her er et par tips:

• Genbrugsbutikker
  • Dba.dk og Facebook Marketplace