fag

Du har mange fag at vælge mellem

Der er tre typer fag på højskolen: Hovedfag, Eksistensfag og Valgfag. Dertil kommer Torsdagstema-formiddage, Fordybelsesfredage og meget mere. I vores ugeskema kan du se fordelingen af fagblokkene.

Fagligheden er høj, og undervisningen er tilpasset alle niveauer.

Hovedfag

Hovedfaget er det fag, hvor der er tid til at fordybe dig og arbejde med større projekter. Hovedfaget er det største af ugens fag, som du har en hel formiddag og en hel eftermiddag pr. uge. Dertil kommer, at der på Fordybelsesfredage vil være lagt hele dage ind til hovedfaget. I efteråret er der tilsvarende en hel uge med fordybelse i hovedfaget. Du skal vælge ét af de seks hovedfag. Dette er det eneste fag, du skal vælge, inden du starter på dit højskoleophold og angive ved tilmeldingen.

Politik & debat

Hvad mener du? Lær at gennemskue politisk spin og tag et kig i debattørernes værktøjskasse. Få modet til at mærke tvivlen, og bliv klædt på til at argumentere for dit standpunkt.

Keramik

Fordyb dig i for lerets æstetiske univers. Du lærer nye teknikker, der styrker dine kreative evner og giver dine ideer et selvstændigt, kunstnerisk udtryk.

Friluftsliv

Vi mærker naturens rytme og skiftende farver, når vi tager på ture og overnatter i det fri. Kodeordene for friluftsliv er kærlighed til naturen, nærvær, uforstyrrethed.
Musik

På Musik oplever du, at musik både skaber fællesskab og selvtillid. Du får både en bredere og dybere forståelse af musik og at det både er en oplevelse og en måde at være på.

Kunst

På kunst bevæger vi os spektret mellem idé og eksperimenter. Gennem kunsten fortæller vi historier, udtrykker følelser nonverbalt, stiller spørgsmål og skaber debat.

Idræt og vandsport

Du vil prøve alt fra kajakpolo og udspring til beach volley, mountainbike og adventure race. Glæden ved bevægelse er i centrum, og du vil opleve et unikt og aktivt fællesskab.

Eksistensfag

To gange om ugen har vi eksistensfag. Her er plads til at tumle med de store spørgsmål.
Eksistensfagene kører 1/2 semester ad gangen, så du har mulighed for at vælge to eksistensfag på ét semester.

Bemærk: Fagudbuddet er dynamisk, og vi udskifter enkelte eksistensfag hvert semester for at give plads til nye spændende fag. Undervisningen foregår hovedsageligt på dansk med mulighed for engelsk oversættelse. På udvalgte fag foregår undervisningen på engelsk med mulighed for dansk oversættelse.

Valgfag

Med valgfagene kan du vælge fag, der ligger op ad dit hovedfag og dine eksistensfag, eller du kan gå helt nye veje, så du får det skema, der passer til dig.
Du kan vælge 3-4 fag.

Bemærk: Fagudbuddet er dynamisk, og vi udskifter enkelte valgfag hvert semester for at give plads til nye spændende fag. Undervisningen foregår hovedsageligt på dansk med mulighed for engelsk oversættelse. På udvalgte fag foregår undervisningen på engelsk med mulighed for dansk oversættelse.

Fordybelsesfredag

Fredag er til faglig fordybelse og fælles oplevelser.

Hver fredag bryder vi skema-rammerne. Vi tager på udflugter eller fordyber os i en niche-hobby, et tværfagligt projekt, en workshop eller et hovedfag. Vi prøver nye ideer af og er sammen på tværs af hovedfag og faginteresser.  Det giver ny inspiration til dig, til os og til fællesskabet.

Ugens fredagsskema præsenteres hver mandag morgen.

Nogle workshops tilbydes en enkelt fredag, mens andre strækker sig over et forløb på tre fredage.

På workshopdage kan du fx snuse til tegning, keramik eller karate. På udflugtsdage tager vi måske ud i det grønne eller besøger et bryggeri, og på hovedfagsdage kan du fordybe dig i større projekter.

Her kan du melde dig til et ophold på Sikeborg Højskole