Om Silkeborg Højskole

Silkeborg Højskole er et sted, hvor du ikke først og fremmest skal blive til noget – men til nogen. Her vokser du gennem fællesskab, fordybelse og mødet med andre. Her er tid, plads og rammer til at udfolde sig. Her er frihed til at være.

Du kommer til at elske Silkeborg Højskole

Silkeborg Højskole er ikke kun et sted, du lærer noget – men et sted, du bliver til nogen. Her er det nysgerrighed, fællesskab og dannelse, der driver hverdagen.

Vores historie

Silkeborg Højskole blev grundlagt i 1969 af FDF som en gave til den danske ungdom. Vi har rødder i foreningsliv og det folkekirkelige børne- og ungdomsarbejde – men åbner dørene for alle. Her mødes vi om det, vi er enige og uenige om – og bliver klogere på os selv og hinanden.

Undervisningen på højskolen

På Silkeborg Højskole vælger du selv dine fag og fordyber dig i det, der optager dig. Vi underviser i alt fra kunst, filosofi og politik til musik, idræt, friluftsliv og samfundsengagement.

Det, der gør undervisningen særlig, er samspillet mellem tanke og praksis, mellem elever og lærere. Her er ingen karakterer eller eksamener – til gengæld masser af samtaler, eksperimenter og perspektiv.

Vi tror på, at de største erkendelser opstår, når man tør stille spørgsmål, lytte til hinanden og lære med både hoved og hjerte.

Fællesskabet i fokus

Som elev på Silkeborg Højskole kommer du til at bo og leve med en masse nye mennesker – døgnet rundt. Her er det ikke bare undervisningen, der fylder, men også det liv, vi deler uden for klasselokalet.

Fællesskabet mærkes i de små og store ting: når vi spiser sammen, løser praktiske opgaver side om side, synger, danser, snakker og bliver klogere i hinandens selskab. Her er plads til både grin og alvor – og du kan være præcis, som du er.

Vi tror på, at det er i det levede fællesskab, at samtale og samarbejde skaber rummet i ugens rytme – og mening i dit ophold.

På Silkeborg Højskole er vi nysgerrige på verden

Vi tror på, at forståelse og indsigt opstår i mødet med det fremmede – ikke kun gennem bøger, men gennem levende samtaler og fælles oplevelser.

Ca. 10% af vores elever kommer fra andre lande end Danmark. De bringer nye perspektiver, spørgsmål og erfaringer med sig, som beriger vores fællesskab og udvider vores horisont. Samtidig rejser vores elever ud i verden – til Tanzania, Sydkorea, Indien og mange andre steder – for at møde mennesker og kulturer, der udfordrer og inspirerer.

Det globale udsyn er ikke en tilføjelse til højskolelivet – det er en integreret del af det. Det er i mødet med det anderledes, at vi bliver klogere på os selv og den verden, vi er en del af. Vi tror på, at disse møder skaber forståelse, empati og engagement – kvaliteter, der rækker langt ud over højskoleopholdet.

Jeg husker bedst stemningen. Stemning blandt os der gik på skolen, blandt lærerne, på gangene, i spisesalen, dagligstuen og foredragssalen. Der var en stemning af hjem og ro, men samtidig altid en hyggelig summen af liv og glade søde venner.

Gertrud

Elev F24

Fællesskabet havde en stor betydning for mig. Jeg oplevede det at være en del af højskolefællesskabet som trygt og givende. Jeg vidste at der altid var nogle til at gribe mig, være med på sjov, lytte, danse, bade i søen, synge. Følelsen af at være en blandt mange, som en enhed er ubeskrivelig.

Gertrud

Elev F24