Sydkorea er en af verdens hurtigst voksende økonomier, og landet har de seneste år vokset sig til et de absolut førende højteknologisk samfund. Det er i dag os europæere, der kører rundt i deres avancerede elbiler, køber deres robotteknologi og forsøger at følge med, når de vinder i e-sport. Det er samtidig et gudesmukt land med storslået natur og vilde skylines.

Præstationskultur, pligt, skyld og skam
På studieturen skal vi forsøge at forstå, hvordan det lykkedes Sydkorea at nå hertil. Derfor skal vi især se nærmere på deres skolesystem, som er kendt for disciplin, hierarki og meget lange skoledage fra en tidlig alder. Vi kommer til at møde både børn i grundskolen og unge studerende, der vokser op med at vide, at de kun kan få et job, hvis de er de bedste af de bedste. Vi skal tale med dem om præstationskultur, frihed, pligt, skyld, skam og utilstrækkelighed. Vi skal høre, hvad der motiverer dem, og hvilken fremtid de drømmer om. Og på den måde lære noget afgørende om det, vi selv kommer fra.
K-pop og den kreative ungdom
Fra kæmpebyen Seouls skyline og med k-pop som soundtrack tager vi gennem Sydkoreas storslåede landskab til Gwangju i den sydlige del, hvor vi tjekker ind på deres kreative ungdomshus og lærer deres elever at kende. Undervejs kommer vi til at opleve landets traditionelle kultur, lære om deres dramatiske demokratihistorie og smage på deres fantastiske køkken.

Nord- og Sydkorea
Historien om Sydkorea er historien om et folk, hvor familier blev revet midt over og delt i to lande, der bekrigede hinanden. I dag står Nordkorea tilbage som et overvågningssamfund ledet af en diktator med atomvåben, mens Sydkorea udviklede et åbent demokrati vendt mod Vesten.
Vi skal med egne øjne se ind over den strengt bevogtede grænse til Nordkorea og forsøge at begribe, hvordan det er at leve i en permanent undtagelsestilstand med sine brødre.
Jeg husker bedst stemningen. Stemning blandt os der gik på skolen, blandt lærerne, på gangene, i spisesalen, dagligstuen og foredragssalen. Der var en stemning af hjem og ro, men samtidig altid en hyggelig summen af liv og glade søde venner.
Gertrud
Elev F24
Fællesskabet havde en stor betydning for mig. Jeg oplevede det at være en del af højskolefællesskabet som trygt og givende. Jeg vidste at der altid var nogle til at gribe mig, være med på sjov, lytte, danse, bade i søen, synge. Følelsen af at være en blandt mange, som en enhed er ubeskrivelig.
Gertrud
Elev F24
Jeg har aldrig før oplevet et fællesskab som var så initiativrigt, kreativt og omfavnende. Det var helt vildt, hvad vi opnåede sammen af sjove temafester, weekendaktiviteter, revy og meget mere.
Mads Emil
Elev F24



Rejsedatoer
Forår 2026: Uge 11-12 / 10.-19. marts, 2026
Forår 2027: Info følger
Rejselærere

Christian Hjortkjær
Højskolelærer // vejleder
www.christianhjortkjaer.dk

Peter Ravn Olsen
Højskolelærer
