højskolen

Du kommer til at elske
Silkeborg Højskole

“Det særlige ved Silkeborg højskole er helt klart ånden på skolen. At møde en masse nye, unge mennesker, der elsker at være på stedet og som har valgt det af egen fri vilje og derfor ønsker opholdet 100%. At bo klos op af 130 mennesker et helt semester – det er fantastisk.”

50 års højskole

Siden 1969 har Silkeborg Højskole dannet rammen om mere end 10.000 unge menneskers højskoleliv.
Læs vores  – og et par af deres – historier her.

En unik skoleform

Højskolelivet er ikke undervisning som du kender det. Her er intet pensum og ingen eksamener.
Til gengæld har du mulighed for at for at fordybe dig i dine interesser – og udfordre dig selv på ny områder.
Vi opfordrer dig faktisk til at kaste dig ud på dybt vand – måske oplever du nye sider af dig selv?

Undervisningen

Vi tager udgangspunkt i nysgerrighed og interesse – ikke et pensum vi skal nå.

Kursusperioder

Vi har højskoleophold i forskellige længder med start både forår og efterår.

Pitstop

Har du brug for en pause i dit studie, kan du tage et pitstop hos os med tilskud.

Ugeskema

En almindelig uge på højskolen er sat sammen af fag, oplevelser og samvær.

Fordybelsesfredag

Vi bryder rammerne og kaster os ud i projekter og temaer på tværs.

Studievejledning

Få hjælp med dine studie- og erhvervs-muligheder efter højskolen.

Fællesskabet

Højskolen lever døgnet rundt. Her finder du dine nye venner blandt over 100 andre elever.

Sangtime

Sangtimen er for alle og et fast indslag og afbræk fra skolens øvrige fag.

Tilmeld dig

Her kan du melde dig til et ophold på Silkeborg Højskole

Få en rund­visning

Se højskolen med egne øjne.

Højskolen har fundamentet i orden

Vi lægger vægt på, at faciliteterne er i orden og at lærerne er engagerede og kvalificerede.
Men vi har også et godt økologisk køkken, moderne værelser og ligger i smuk og inspirerende natur. Det er med i pakken.

Om højskolen

Højskolen er et åndehul, hvor du kan afprøve nye ideer, og hvor du kan tænke og ånde frit.

Rum og muligheder

Vi er en moderne højskole med gode rammer for undervisning, fællesskab og både kreative og fysiske aktiviteter.

Bæredygtighed

Bæredygtighed ikke bare noget vi taler om. Vi handler aktivt – i undervisningen og vores fælles liv på højskolen.

Svømmehallen

Skolen har sin egen svømmehal, som vi bruger i flere fag. Den kan benyttes af eleverne til fx morgensvømning.

Værdigrundlag

Vi har rod i den grundtvigske højskoletradition, så vi lægger vægt på det hele menneske.

Køkkenet

Vores dygtige køkkenfolk laver sund, velsmagende og varieret mad, så du får energi til dagen.

Ansatte

Skolens ansatte er engagerede og fagligt kompetente mennesker, der brænder for at skabe god højskole.

Elevforeningen

Efter højskolen kan du holde kontakten med dine venner gennem elevforeningen og dens arrangementer.

Bestyrelse

Højskolens bestyrelse består af elever, medarbejdere og højskolens bagland.

Artist in residence

På højskolen har vi i perioder kunstnere til at bo hos os til gensidig inspiration.

Ledige stillinger

Drømmer du om at arbejde på Silkeborg Højskole? Vi vil gerne høre fra dig.

Kunsten på skolen

Her er kunsten ikke bare pynt og baggrund, men en kilde til refleksion og inspiration.