Loading Events

« All Events

• This event has passed.

Informationsaften: Bliv kontaktfamilie for en international højskoleelev

19. aug. kl. 19:00 - 21:00

Free
Politik

BLIV KONTAKTFAMILIE FOR EN INTERNATIONAL HØJSKOLEELEV

Silkeborg Højskole søger frivillige, hjertevarme familier, der har lyst til have kontakt med et par unge mennesker, der tilbringer et semester på højskolen fra august til december 2024.

Om I er en stor eller lille familie med børn eller et par uden børn, så er det vigtigste, at I har lyst til at støtte op om et par unge højskoleelever, der er langt væk hjemmefra.

Det er mest praktisk, at I bor inden for cykelafstand fra højskolen, eller at eleverne nemt kan komme til jer med offentlig transport.

HVAD INDEBÆRER DET AT VÆRE KONTAKTFAMILIE?

Silkeborg Højskole matcher mindre grupper af maks tre elever med en værtsfamilie. Eleverne bor på højskolen og har deres hverdag her. En kontaktfamilies opgave består derfor i at invitere eleverne hjem i ny og næ til hyggelige sammenkomster, måltider og familietid og måske støtte op som besøgende, når højskolen holder sin halvårlige besøgsdag for venner og familier.

EN KONTAKTFAMILIE FORTÆLLER

Line og Kim Overgaard og sønnen Erik, tidl. kontaktfamilie for Luana fra Frankrig:

Vi så på facebook, at højskolen søgte kontaktfamilier og blev matchet med Luana fra Frankrig. I ugerne inden hendes ankomst skrev vi lidt sammen med hende og hendes familie, og under højskoleopholdet besøgte hun os i snit en gang om måneden. Før og efter semesteret boede hun hos os et par dage, som vi brugte på at vise hende området og bare hygge og snakke. Det var en god oplevelse og sjovt at få et ungt menneske fra et andet land ind i vores liv i en periode – og noget vi sagtens kunne finde på at gøre igen.

ELEVER FRA HELE VERDEN

Vores internationale elever kommer i efteråret 2024 fra Japan, Holland, Island, USA, Australien, Ukraine, Belgien, Tyskland, Palæstina, Italien, Sydkorea og Mexico.

Eleverne taler engelsk.

SÆT KRYDS I KALENDEREN

For at være værtsfamilie skal I have plads i kalenderen på følgende datoer:

• Informationsaften for nye kontaktfamilier: mandag 19. august. Læs mere nedenfor.
  • Besøgsdag for familier: lørdag den 30. november
  • Forlænget weekend: 26. – 29. september (evt. blot én af dagene)

Derudover er det op til jer, om og hvornår I ønsker at invitere jeres højskoleelever på besøg i jeres hjem.

KOM TIL INFORMATIONSAFTEN

Mandag 19. august kl. 19.00-21.00 holder vi informationsaften for alle interesserede. Mød semesterets internationale elever, og hør forstander Claus Staal fortæller om gaven ved at komme tæt på en anden kultur som kontaktfamilie. Der vil være rig mulighed for at stille spørgsmål. Aftenen byder selvfølgelig også på højskolesang og aftenkaffe.

Kontakt os på 86 82 29 33 eller info@silkeborghojskole.dk senest søndag 18. august.

Date:
19. aug.