Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Bisse Klaverkoncert

19. apr. 2023 kl. 19:30 - 21:00

Gratis

Siden sommeren 2021 har den danske sanger og sangskriver Bisse opført klaverkoncerter rundt omkring i Danmark. Der er ikke tale om specifikke værker, men om uforudsigelige solokoncerter med udgangspunkt i Bisses forkærlighed for klaveret og hans indtil videre tretten udgivne albums. Forsiden på hans seneste udspil prydes af et råt, kødeligt hjerte og det er kærlighedens helt store følelsesregister, der kortlægges med musikken.

Koncerten er gratis og åben for alle. Tilmelding er ikke nødvendig, men vi lukker dørene, når salen er fyldt.

Om Bisse
Danmark har fostret et unikt sangskrivertalent og en normbrydende performer. Under sit alias Bisse har 35-årige Thorbjørn Radisch Bredkjær over en periode på godt syv år udsendt hele tretten album af ekstraordinær høj kvalitet. Med vid, bid og utæmmelig energi trådte Bisse ind på scenen med sin såkaldte ’Blod’-trilogi; tre væsensforskellige plader, der behandlede først kropslige, så følelsesmæssige og sidst samfundsmæssige tilstande. Vilde og konfronterende sange fulde af kropsvæsker, hjertesorg og blod i gaderne på trilogiens afsluttende album ’Happy Meal’.

Med dobbeltalbummet ’Højlandet’ fra 2016 brød Bisse for alvor igennem. Albummet blev kåret til årets udgivelse i Politiken og fik ialt fem Steppeulve ved musikanmeldernes prisuddeling i januar 2017. Også uden for landets grænser skabte albummet opmærksomhed. I Norge udråbte en af landets store forfattere Thomas Espedal uden omsvøb singlen ’Seks Hjerter’ til årets bedste sang i 2016.

Bisse udgav i september 2017 ’19. 6. 87.’ – et album, der var bygget op omkring en række kollageagtige minder fra Bisses barndom og ungdom. Udgivelsen afstedkom, at Bisse i april 2018 modtog musikforlæggernes Carl-pris for ’Årets tekstforfatter’.

I 2018 blev albummet “Tanmaurk” udgivet, indspillet sammen med Copenhagen Phil. Weekendavisen udråbte Tanmaurk til årets album og erklærede, at Bisse er ”det nærmeste dansk musik er kommet et vaskeægte Gesamtkunstwerk i mange, mange år.” Den efterfølgende koncertturné ‘Tanmaurkrevyen’ blev opført i Danmarks fire største byer samt i Trondheim og Oslo. Albummet blev nomineret til Nordic Music Prize 2019, hvor Bisse modtog en ’runner-up’- udmærkelse.

I foråret 2020 udgav Bisse Corona-albummet “cobid-20”, som efterfølgende blev opført som musical på Østerbro Teater, hvilket Bisse fik en præmiering for af Statens Kunstfonds Legatudvalg for Scenekunst. Samme efterår udkom albummet “Tårefilm”, som dagbladet Politiken udråbte til årets album i 2020.

Det seneste album, “Homunculus”, udkom i februar 2022 og fik fem stjerner i musikmagasinerne Gaffa og Soundvenue samt dagbladet Politiken. Det er svært at se, hvor grænserne går for Bisses formåen. Tiden kalder på en kunstner af Bisses format. Som Klaus Lynggaard, de danske musikanmelderes ’grand old man’, skrev i sin anmeldelse af Bisses koncert i København helt tilbage i 2016: ”Vi trænger ved Gud til nogen, der netop tør være alt for meget, åbne op, krænge ud, ridse vore ansigter til blods med deres nøgne sjæl, uhyrlige musikalitet og skarpe intellekt. Tiden er moden til Bisse. Er du?”

Dato:
19. apr. 2023