• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Release: Højskolesangbogen for børn

15. nov. 2023 kl. 17:00 - 19:00

Gratis

Den nye Højskolesangbog for børn er netop udkommet – og det markerer vi selvfølgelig på Silkeborg Højskole. Alle sangglade børn og voksne er velkomne på denne aften, hvor højskolens musiklærere, Simon Nielsen og Anna Bilde samt sanglærer på Frijsenborg efterskole, Helle Videbæk præsenterer de nye sange. Sammen med højskolens elever skal vi nyde et par timer med fællessang.

NY HØJSKOLESANGBOG INVITERER BØRN IND I FÆLLSSANGENS UNIVERS
Målet med bogen er at sikre, at Højskolesangbogens tradition også går i arv til yngre generationer. Den nye udgave af sangbogen indeholder i alt 90 sange, som også er at finde i voksenudgaven af Højskolesangbogen. Sangene er særligt udvalgt til at kunne synges for og med børn, og de er forsynet med fine illustrationer af Zarah Juul.

De nye sange er udvalgt med hjælp fra forfatter Dy Plambeck og sangskriver og højskolelærer Marianne Søgaard.

Ifølge Dy Plambeck er det særlige ved Højskolesangbogen for børn, at børn i en tidlig alder kan lære den danske sangskat at kende.

“Højskolesangbogen for børn er en hel enestående mulighed for forældre og børn for at synge sammen. Der er sange om længsel, mod, krig, kærlighed og alt det midt imellem. Kort sagt: sange om hele livet. Sangene er udvalgt med et særligt blik for, at de skal kunne forstås i børnehøjde, men samtidig også med henblik på at kunne skabe samtaler mellem forældre og børn. Mine døtre og jeg har haft mange gode snakke om alt lige fra, hvordan sensommeren dufter, om der findes engle, hvad svigt betyder, hvorfor der er krig, hvem der har bestemt, at der skal findes fattige, hvorfor venskaber er vigtige, og hvordan man får sit hjerte til at lyse”.

DET PRAKTISKE
Arrangementet er gratis og åben for alle. Tilmelding er ikke nødvendig.

Højskolen byder på en sandwich inden sangtimen begynder.

Der vil undervejs blive taget et par fotos til Højskolernes forlag.

Sangbøger (299,- kr.) og postkort (gratis) sælges under arrangementet.

Dato:
15. nov. 2023