Eleverne på Silkeborg Højskoles politikhold søger en ny underviser

Bliv lærerpraktikant på Silkeborg Højskole

Hvert semester har vi 2-3 praktikanter tilknyttet undervisningen. Det er fortrinsvist tidligere højskoleelever, der nu er godt i gang med en relevant uddannelse og ønsker at prøve kræfter med livet som højskolelærer.

Det er forskelligt fra semester til semester hvilke fag, der har praktikanter tilknyttet. Det afhænger af den enkelte ansøgers kompetencer og interesser – i det rette match med højskolen.

Praktikanter på Silkeborg Højskole
  • følger et hovedfag eller eksistensfag + to valgfag som aktiv underviser
  • indgår i lærermøder
  • indgår i vagtlærerrullet (veksler mellem weekend- og hverdagsvagter) – men altid sammen med mindst én lærer
  • Står for flere morgensamlinger i løbet af semesteret
  • deltager i Åben Højskole og andre arrangementer
  • indgår i én temauge sammen med et lille hold lærere
  • rejser med på én af forårets studieture (foråret 2024: Kenya, Indien, Sydkorea, Norge og Danmark)
  • har praktiklejlighed til rådighed i forlængelse af højskolen, hvor de 2-3 lærerpraktikanter kan have et bofællesskab.

Kort sagt: Praktikken giver dig en grundig erfaring som underviser og højskolelærer i et ligeværdigt miljø med masser af ansvar inden for netop de fagområder, der interesserer dig. Du får din hverdag på højskolen blandt unge mennesker og dedikeret personale, der elsker at lære fra sig.

Praktikken er ulønnet, men kost og logi er en del af pakken. Du får således eget værelse i praktikantlejligheden samt alle måltider tilberedt af højskolens køkken.

FRISTER

Forårssemestre løber fra primo januar til medio juni. Ansøgningsfrist ultimo november.

Efterårssemestre løber fra medio august til medio december. Ansøgningsfrist primo juni.

Vi håber at modtage din ansøgning, hvor du fortæller os, hvilke fag du brænder for, og hvad du kan byde ind med i højskolehverdagen.

Send din ansøgning til viceforstander Jan Lundum på jl@silkeborghojskole.dk