KERAMIK

Keramik

At arbejde med keramik er at forene kundskab, teknik og ideer og omsætte det til form og udtryk. Derfor skal vi udforske lerets muligheder, lære en bred vifte af teknikker og eksperimentere med materialets æstetiske univers. Vi har fokus på de teknikker, der styrker dine kreative evner, og i takt med, at du mestrer de håndværksmæssige processer, kan du give dine ideer et selvstændigt, kunstnerisk udtryk.

Hvad laver vi?
Den kreative proces
En kreativ proces tager bedst afsæt i noget. Vi skal hente inspiration fra keramikkens kulturhistorie, kunstværker, fortid og nutid, arbejdsmetoder, eksistentielle og relevante temaer og blandt andet besøge Museum CLAY og Museum Jorn samt lokale keramikere og atelierer. Vi arbejder både med brugskunst og eksperimenterer med skulpturer og abstrakte udtryk. I designprocessen tager du stilling til form, farver, æstetik og funktion, så din ide træder frem som dit personlige udtryk i leret.

Metoder
Du lærer at formgive leret gennem en række klassiske og nye teknikker og arbejdsmetoder.

• Pladeteknik er at sammenføje ler udrullet i plader til utallige former.
  • Drejeteknik kommer fra pottemagerfaget. Du lærer fx centrering, optræk og formgivning på de elektriske drejebænke.
  • Kurinuki, en japansk teknik, er god til at frembringe særlige overfladestrukturer og kantede former. Med udgangspunkt i en massiv lerklump fjernes og skæres leret fra, til den ønskede form træder frem.
  • Coilingteknik er at lægge pølser af ler oven på hinanden for derefter at modellere dem helt eller delvist sammen.
  • Støbning; du laver en gipsform, der efterfølgende bruges til støbning af identiske ler-emner.
  • Modellering er ideel til traditionelt skulpturarbejde samt det eksperimenterende og abstrakte formsprog.
  • Pinch er en teknik, hvor hænderne som det primære redskab klemmer leret til den ønskede form.

Bearbejdning og dekorering
I arbejdet med begitning og stentøjsglasur vil du stifte bekendtskab med forskellige muligheder for bearbejdning og dekorering af keramikken, inden værkerne brændes på forskellige måder i el-ovn og med rakubrænding, en japansk brændingsteknik med ild og røg under åben himmel.

Hygge i keramiklokalet

Undervisningen
Undervisningen består af praktisk arbejde i keramikværkstedet, fælles inspirationsoplæg, tekniske introduktioner og vejledning. Du kommer til at prøve kræfter med både individuelle og fælles projekter. Under arbejdet har vi løbende samtaler og reflekterer over æstetik og design, tradition og fornyelse med udgangspunkt i det vi laver. Sammen skaber vi en god værkstedsatmosfære og bruger vores forskelligheder til gensidig inspiration.

Højskolens faciliteter til keramik

• To nye veludstyrede keramikværksteder fra 2020.
  • 16 elektriske drejebænke
  • Adgang til redskaber fx pladeruller, extrudere mv.
  • Glasurafdeling med stort udvalg af glasurer
  • To keramikovne og trerakuovne
  • Værkstederne er tilgængelige i fritiden.

Tilmeld dig

Maren Gadegaard