Højskolesangbogen på guitar

I dette fag beskæftiger vi os med højskolesangbogen på en lidt utraditionel måde. Bogens nodebilleder er skrevet til at blive spillet på klaver, men fællessang kan jo lige så godt foregå omkring et lejrbål, hvor det er svært at have flyglet under armen. I faget får du redskaber til at afkode og simplificere nodebillederne, så de kan spilles på en guitar.

For at ramme de guitarvenlige versioner skal vi arbejde med forskellige musikalske redskaber som transponering, simplificering og udeladelse af akkorder, brugen af capo på guitar m.v. Det må gerne være fremmede begreber for dig – der er plads til alle niveauer på faget. Guitarundervisningen bygger på mesterlære-princippet med konkrete, enkle øvelser og redskaber.

Kom også med ind i højskolesangbogens historie. Hvor kommer sangbogen fra, hvad er meningen med den, og hvorfor er det klaveret, der er blevet det gængse akkompagnementsinstrument? Hvilken rolle og historie har lejrbålsguitaren; hvilken tradition kommer den ud af, og hvorfor har den ikke vundet indtog i f.eks. højskolesangbogen?

Vi skal også dykke ned i fællessangskulturen og den poetiske side af sangene ligesom vi vil prøve at forstå de forskellige kontekster, hvor vi synger sammen. Hvad er fx forskellen på fællessang omkring lejrbålet og i højskolens foredragssal? Hvilke musikalske normer og regler gør sig gældende, og hvordan sikrer man sig, at folk får en god oplevelse og får lyst til at synge med?

Asker Bjørk Hansen

Underviser