KUNSTSNAK
I Kunstsnak er omdrejningspunktet altid kunsten og mennesket i og omkring kunsten. Tilgangen er oftest læreroplæg med udgangspunkt i kunsthistorien, enkelte kunstværker, perioder eller kunstnere, og sammen vil vi være nysgerrige på, hvad værkerne fortæller os om dét at være menneske. Dels i den tid, kunstværkerne er skabt og i vores tid i dag.
Hovedparten af undervisningen finder sted i klasselokalet, mens en del også tager sit afsæt på kunstmuseer med faste eller aktuelle kunstudstillinger. Gennem nedslag i kunsthistoriens vigtige perioder får du en forståelse for sammenhænge mellem perioder og enkelte kunstnere. Vi bevæger os dog på tværs af tid og ikke kronologisk op gennem kunsthistorien, hvilket giver en god dynamik i undervisningen.
Det er eksistentielle tematikker og menneskelige grundvilkår i tiden, der er vores omdrejningspunkt, når vi analyserer og samtaler om menneskets udtryk gennem det kunstneriske. Et tilbagevendende spørgsmål vil derfor også være, om vi kan sætte os i kunstnerens sted og måske endda genkende almene følelser og problemstillinger ved dét at være menneske, uanset om et værk er lavet i 1800tallet eller i vores samtid.
Vi vil beskæftige os med:
- Impressionisme og overgangene hertil fra Realismen
- Ekspressionismen omkring 1900-tallets begyndelse
- Den abstrakte og akademiske kunst med fokus på grundovervejelser og filosofiske bevæggrunde, der ligger der til grund for konstruktivistiske, nonfigurative og kubistiske kunstværker
- Performance og installationskunst
- Kunstbiografiske tilgange: Hvordan har kunstnerens liv været, afspejles det levede liv i kunsten?
- Samtidskunsten: Hvad sker der lige nu? Hvilke stilarter og tendenser ser vi i ind- og udland?
Kunstsnak er et fag, hvor vi spejler os i vigtige kunsthistoriske epoker, og hvor vi delvist berører filosofiske tilgange og enkelte tekster til at blive klogere på værkerne, på kunstnerne og på menneskelivet.
Undervisningen er dialogbaseret, og der lægges vægt på, at kunst ikke kun er for eliten.
Jan Hamborg Lundum
Viceforstander / Underviser