fbpx
Game Theory

Teologi

Hvis man læser teksten uden for mange fordomme, så finder man ud af, at Gud ligner os mennesker til forveksling. Han er både stolt og gnaven, bliver ofte vred eller ligefrem tøsefornærmet når han ikke få sin vilje – og det gør han sjældent. Og så vil Gud grundlæggende bare have det samme ud af livet som alle os andre: Kærlighed, tillid og bekræftelse af, at han er god nok, som han er. Og så er han nærmest sygeligt optaget af menneskers seksualitet og vil tilsyneladende rigtig gerne være med. Det kan man jo godt forstå.

I Teologi skal vi læse verdens mest omdiskuterede bog så fordomsfrit som muligt. Det vil sige med hverken ateistens fordomme eller den troendes fundamentalisme. Det betyder, at vi faktisk skal læse teksten måske endda nogle gange på originalsprog. Så skal vi se kritisk på dogmatikken dvs. de mærkeligt rationelle tankekonstruktioner om Guds treenighed, evighed og almagt. Og endelig skal vi forholde os filosofisk til de etiske konsekvenser af forestillingen om arvesynd, Abrahams ofring af sin egen søn, Jesus’ fortvivlelse på korset, og hvorfor alle mulige ritualer stadig spiller en kolossal rolle i vores sociale liv i dag.

Det er et fag for både lykkelige amatører og hardcore nybegyndere, der tør udfordre den tanke, at Gud måske har lige så lidt styr på sit liv, som vi andre har. Og at det er meget godt.

Christian Hjortkjær

Christian Hjortkjær

Underviser