højskole og rejse

nepal explorer

Tag med på eventyr og bliv fortaler for en mere fair verden

Et mystisk, storslået og magisk eventyr

Indhyllet i mystik og tæt tåge titter de mægtige bjergtoppe frem i horisonten. De farverige bedeflag blafrer i vinden. Du vågner til lydene fra landsbyen og vinker smilende til naboerne, der allerede har startet dagens arbejde. Maden, duftene og smilene er langsomt blevet velkendte. Tag med på eventyr til Nepal og oplev uspolerede landskaber, hinduistiske templer, krydret mad, engagerede ildsjæle – og et folkefærd, du aldrig glemmer.

Syv ugers rejse i Nepal

• Oplev et farverigt og fortryllende Nepal – med Silkeborg Højskole og Folkekirkens Nødhjælp i ryggen. Syv ugers rejse i samlet flok og på egen hånd.
  • Vi starter med 10 dages fælles rejse, hvor vi sammen går på opdagelse i den nepalesiske natur og kultur og besøger organisationer, der arbejder i landet.
  • Fem uger hos en uforglemmelig familie. Flyt ind hos din egen værtsfamilie og bliv en del af landsbyens hverdagsliv og festlige traditioner. Her skal du i samarbejde med en lokal NGO arbejde med projekter til gavn for byen.
  • Hjemme i Danmark igen deler vi sammen med Folkekirkens Nødhjælp vores rejseoplevelser med danske børn og unge skoleelever gennem lege, video og stærke fortællinger. Se sidste holds Facebook-dagbog

Tag med på en uforglemmelig rejse, hvor du bliver klogere på verden – og ikke mindst på dig selv!

Del 1: Fælles rundrejse i 10 dage

Det eventyrlige Nepal opleves på allertætteste hold, når højskolen i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp byder velkommen til en rejse, som vil fortrylle dig. Vi lander i Kathmandu og går sammen på opdagelse i den nepalesiske kultur – på besøg i hindutempler, på markedspladserne, der myldrer af liv og en omsluttende duft af røgelse og vi smager på de lokale retter.

Vi vil besøge en række livsvigtige udviklingsprojekter, som sætter bæredygtige tiltag i verden lige der, hvor der er allermest brug for det. Projekterne drives af seje, frivillige ildsjæle og handler om landbrug, rent drikkevand, kvinders rettigheder og håndtering af klimaforandringernes konsekvenser.

På fællesrejsen hopper vi i vandrestøvlerne og drager ud i Himalayabjergene. Her udforsker vi naturen på kanten af de snedækkede tinder. Undervejs sover vi i tea-houses, hvor vi spiser og hygger os om pejsen, mens vi reflekterer over dagens oplevelser i det barske terræn.

Del 2: Landsbyophold i fem uger – med god tid pakket øverst i rygsækken

Efter 10 dages fælles rejse, hvor alle de første indtryk og finurligheder falder på plads, bevæger vi os til det vestlige Nepal, og du flytter du ind hos en lokal værtsfamilie i en af landsbyerne i den mest uudforskede og uberørte del af landet. En anden højskoleelev og en ung universitetsstuderende fra Nepals hovedstad vil også blive indkvarteret hos andre lokale familier i samme landsby. Sammen er I grundstammen i et stærkt kulturmøde mellem tre unge og et unikt, spirituelt lokalsamfund. I vil opleve projekter igangsat af en stærk lokal organisation og kan sammen undersøge, hvordan I vil bidrage til projekterne. I landsbyen vil I udforske det ægte Nepal sammen, og du vil møde mennesker du aldrig glemmer igen, fordi du giver dig tid. Tid til at være og tid til at lade Nepal blive en del af dig.

Del 3: fælles oplevelser

Efter afsked med din værtsfamilie samles hele holdet igen og deler de oplevelser vi tager med hjem i rygsækken. Som afslutning på rejsen vælger vi en fed oplevelse, før vi sammen vender snuden hjem mod Danmark.

Før rejsen: Nysgerrigheden vækkes allerede hjemmefra

I løbet af dit højskoleophold er du med til at planlægge rejsen sammen med dine kammerater. På faget Nepal Explorer bliver du klogere på hinduistisk religion og kultur, politiske uligheder og udviklingsarbejde, der flytter bjerge. Du er derfor godt forberedt, inden vi i samlet flok rejser ud klar til at møde den ægte verden, helt derude hvor Lonely Planet aldrig ville guide dig hen.

Efter rejsen: Kreativ kampagne hjemme i Danmark

Hjemme i Danmark, efter højskole og rejse, bliver du en del af en kampagne hos Folkekirkens Nødhjælp. Sammen med de andre højskoleelever tager du på road-trip rundt i Danmark og deler dine indtryk og fortællinger med 10.000 børn og unge.

Simon Stagis

Rejselærer

PRAKTISKE OPLYSNINGER

Rejsen tilbydes som en forlængelse af efterårssemesteret 2024.

Periode: 5. januar – 19. februar 2025.

Efter hjemkomsten mødes vi på højskolen, hvor vi forbereder karavanen. Vi slutter af med kampagnen med Folkekirkens Nødhjælp i uge 9 og 10.

Deltagere: Alle over 18 år kan deltage.

Pris: 28.000,- kr. inkl. flybilletter, overnatning, transport, mad, drikke, aktiviteter, entreer og visum. Du skal selv betale lommepenge.

Folkekirkens Nødhjælp refunderer dig 4000,-kr. som frivilligløn for din deltagelse i karavanearbejdet.

Vaccination:
Højskolen guider dig til booking af de nødvendige vaccinationer som en del af rejseforberedelsen.

Forsikring:
Husk at købe en rejseforsikring inden afrejse.

Brug prisberegneren til at finde ud af hvad dit højskoleophold vil koste med denne rejse.

Prisstigninger på udlandsrejser
Grundet usikkerhed omkring stigende transportudgifter skal alle rejsepriser tages med forbehold. Vi bestræber os på at tilpasse de samlede udgifter til de ændrede omstændigheder, men der kan blive tale om en mindre merudgift, som vil blive varslet i god tid inden afrejse.

Meld dig til et højskoleophold med rejse ved at udfylde tilmeldingsformularen