højskole og rejse

tanzania explorer

Karibu sana Tanzania – Hjertelig velkommen til Tanzania!

I de snoede gyder i Stone Town på Zanzibar, hvor slavetidens hvisken blander sig med duften af krydderier, begynder fortællingen om Tanzanias kontraster. Her står udsmykkede dørkarme som porte til en fjern fortid, mens legende børn griner om kap med fiskehandlerens råben og moskéens kald.

syv ugers rejse i tanzania

Tag med Silkeborg Højskole og Danmission på en uforglemmelig rejse til Tanzania. Her får du en enestående chance for at opleve, hvordan tro og handling går hånd i hånd og er med til at skabe håb for fremtiden. Gennem syv ugers rejse vil du på egen hånd mærke Tanzanias store diversitet – fra Zanzibars hvide sandstrande til den røde jord for foden af Kilimanjaro – og du vil få oplevelser, du ikke kan læse om i rejseguides.

Din rejse begynder på Zanzibar, hvorefter du og dine medrejsende i mindre grupper tager rundt i Tanzania for at møde Danmissions partnere. Her vil du typisk være tilknyttet den lokale kirke og komme tæt på de programmer og projekter, som Danmission støtter. Det er en mulighed for at komme tæt på tanzaniansk kultur på dagligdagens præmisser og få et unikt indblik i Danmissions arbejde og de mennesker, der dagligt arbejder for en mere retfærdig verden.

Når du vender hjem med bagagen fyldt med oplevelser, kommer du og dine medrejsende til at dele jeres oplevelser og indtryk fra rejsen til Tanzania. Gennem aktiviteter og formidling skal I inspirere andre til at engagere sig i at skabe en verden med bæredygtigt liv og fredelig sameksistens.

Del 1: Introforløb på Zanzibar

Rejsen starter på Zanzibar. Her møder du Danmissions regionskontor og bliver klædt på til de kommende ugers oplevelser. Vi vil dykke ned i Zanzibars historie og forskellen til fastlandet, gå på opdagelse, engagere os med lokale unge og besøge Danmissions projekter.

Del 2: bliv en del af hverdagen

Den næste del af rejsen bliver I delt op i mindre grupper og skal i fire uger leve og bo lokalt. Her har i mulighed for at blive en del af den tanzanianske hverdag og komme tæt på Danmissions partnere og projekter.

Del 3: fælles oplevelser

Efter fire uger ude i landet samles vi i Arusha, hvor vi skal have fokus på de fælles oplevelser. Både som hold, men også sammen med unge fra Tanzania. Serengetis sletter, Kilimanjaro bjergsider, Jacob Ejersbos fodspor og vores samarbejdspartner Makumira Universitet er lige i baghaven, og eventyret venter.

Del 4: Tanzania – en oplevelse du bare må dele

Efter rejsen er du forhåbentlig fyldt med indtryk og gode oplevelser, som du virkelig har lyst til at dele med andre. Derfor bliver du en del af en oplysningskampagne i Danmission, hvor vi skal fortælle, inspirere og dele ud af vores erfaringer og gøre børn og unge i Danmark klogere på Tanzania.

Partner og projekter

Danmission har været til stede i Tanzania i 75 år. Siden 1948 har Danmission arbejdet tæt sammen med de lutherske kirker i landet og samarbejder i dag også med andre lokale NGO’er.

I Tanzania arbejder Danmission inden for tre tematiske områder:

• Kontekstuel teologi for tro og social handling
  • Dialog og fredsopbygning
  • Bæredygtig forvaltning af naturressourcer.

PROJEKTER
UWAKILI: Stort bæredygtighedsprojekt i samarbejde med kirken.
FORLIVES: Bæredygtig brug af skovarealer og omlæggelse til bæredygtig praksis i små landbrug.
UPENDO: En syskole, der praktiserer interreligiøs diakonal praksis og giver kvinder en konkret håndværksuddannelse.

Se mere på Danmission.dk

FAKTA

Rejsen udbydes første gang i forlængelse af forårssemesteret 2025. Vores rejselærere er i gang med at sammensætte et spændende program. Rejsebeskrivelsen opdateres her på siden primo juni 2024.

Pris: 28.000 kr. inkl. flybilletter, overnatning, transport, mad, drikke, aktiviteter, entreer, visum og lign. Vaccinationer kan du få med rabat gennem højskolen. Du skal selv betale lommepenge og rejseforsikring.

Brug prisberegneren til at finde ud af hvad dit højskoleophold vil koste med denne rejse.

Prisstigninger på udlandsrejser
Grundet usikkerhed omkring stigende transportudgifter skal alle rejsepriser tages med forbehold. Vi bestræber os på at tilpasse de samlede udgifter til de ændrede omstændigheder, men der kan blive tale om en mindre merudgift, som vil blive varslet i god tid inden afrejse.

Meld dig til et højskoleophold med rejse ved at udfylde tilmeldingsformularen