maden på silkeborg højskole

De daglige måltider er en vigtig del af højskolelivet og noget, vi samles om.

Som kursist på Silkeborg Højskole kan du glæde dig til sund, velsmagende og varieret mad tilberedt af gode råvarer og lavet fra bunden uden tilsætningsstoffer og madsminke.

Vi følger de officielle kostråd, der bl.a. anbefaler 350 g kød ugentligt. Derfor har vi 2-3 kødfri dage om ugen, og menuen byder altid på masser af vegetariske lækkerier spækket med planteprotein og smagsnuancer.

I valg af leverandører har vi fokus på klimaaftrykket såvel som på sundheden. Vi planlægger menuen efter sæsonens råvarer, handler lokalt så vidt muligt (og økonomisk bæredygtigt) og har fokus på at minimere madspild.

DET DAGLIGE BRØD
På Silkeborg Højskole serverer vi seks måltider om dagen.

Morgenmaden kan bestå af et udvalg af hjemmebagt brød bagt på surdej, ost, hjemmelavet marmelade, surmælksprodukter, havregryn, chiagrød, cornflakes, hjemmelavet müsli og drys, frugt og grønt, grød, toppings, peanutbutter, øllebrød, blødkogte æg og forskelligt pålæg. Der er altid kaffe, te, (plante-)mælk og isvand.

Frokosten serveres som buffet og kan bestå af lune retter, fisk, to-tre forskellige salater, hjemmebagt rugbrød og brød, forskellige slags pålæg og tapenade, frugt og grønt.

Aftensmaden er et varmt måltid, som bliver serveret ved bordene. Vi tager udgangspunkt i det vegetariske køkken med masser af kornsalater, grønne salater, råkost, rodfrugter og grøntsager. Dertil kan serveres pasta, ris eller kartofler samt kød, fisk eller fjerkræ. Forret eller dessert serveres ved særlige lejligheder. På sommerkurserne serverer vi enten en forret eller dessert hver dag, og det er muligt at tilkøbe vin og sodavand til de enkelte aftensmåltider.

Mellemmåltiderne kan være frugt og grønt, boller og indimellem kage eller små overraskelser. Hertil er der kaffe, te og isvand.

SÆRLIGE KOSTHENSYN
Vi vil gøre vores bedste for at imødekomme lægeligt eller religiøst funderede kost-behov.

Ved tilmelding er det vigtigt, at du gør opmærksom på eventuelle allergier og omfanget af de hensyn, de måtte kræve. Vær dog opmærksom på, at vi som højskolekøkken ikke er indrettet til at kunne tage højde for livstruende allergier og fx alvorlig cøliaki, hvor redskaber ikke må have været i berøring med gluten.

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til vores håndtering af specifikke kostretninger.