Studie­rejse

sydkorea

Sydkorea er en af verdens hurtigst voksende økonomier, og landet har de seneste år vokset sig til et de absolut førende højteknologisk samfund. Det er i dag os europæere, der kører rundt i deres avancerede elbiler, køber deres robotteknologi og forsøger at følge med, når de vinder i e-sport. Det er samtidig et gudesmukt land med storslået natur og vilde skylines.

Palaestina jødisk dreng ved graedemuren

SKOLESYSTEM
På studieturen skal vi forsøge at forstå, hvordan det lykkedes Sydkorea at nå hertil. Derfor skal vi især se nærmere på deres skolesystem, som er kendt for disciplin, hierarki og meget lange skoledage fra en tidlig alder. Vi kommer til at møde både børn i grundskolen og unge studerende, der vokser op med at vide, at de kun kan få et job, hvis de er de bedste af de bedste. Vi skal tale med dem om præstationskultur, frihed, pligt, skyld, skam og utilstrækkelighed. Vi skal høre, hvad der motiverer dem, og hvilken fremtid de drømmer om. Og på den måde lære noget afgørende om det, vi selv kommer fra.

STORBY, NATUR OG KULTUR
Fra kæmpebyen Seouls skyline med k-pop som soundtrack tager vi med 300 km i timen højhastighedstoget gennem Sydkoreas storslåede landskab til den sydlige del, hvor vi skal opleve landets mere traditionelle kultur, besøge rismarker og smage på deres fantastiske køkken.

NORD- OG SYDKOREA
​Historien om Sydkorea er historien om et folk, hvor familier blev revet midt over og delt i to lande, der bekrigede hinanden. I dag står Nordkorea tilbage som et overvågningssamfund ledet af en diktator med atomvåben, mens Sydkorea udviklede et åbent demokrati vendt mod Vesten.

Vi skal med egne øjne se ind over den strengt bevogtede grænse til Nordkorea og forsøge at begribe, hvordan det er at leve i en permanent undtagelsestilstand med sine brødre.

Tilmeld dig

Rejsen tilbydes i foråret 2024 og 2025.

Pris: 14.000,- kr. i F24. 16.000,- kr. i F25

Prisen er inkl. fly, overnatning, transport og aktiviteter.

Brug prisberegneren til at finde ud af hvad dit højskoleophold vil koste med denne rejse.

Prisstigninger på udlandsrejser

Grundet usikkerhed omkring stigende transportudgifter skal alle rejsepriser tages med forbehold. Vi bestræber os på at tilpasse de samlede udgifter til de ændrede omstændigheder, men der kan blive tale om en mindre merudgift, som vil blive varslet i god tid inden afrejse.

Rejselærere

Christian Hjortkjær