En på eksistensen
Det okkulte og det åbenlyse

23.–29. juni 2024

Tag del i en unik højskoleoplevelse med fuld drøn på filosofi, psykologi, eksistensteologi og de store litterære klassikere. Det bliver en uge med højt til loftet og dybde i tanken og med plads til daglige debatter og natlige diskussioner.

Lyset har altid været Vestens bærende grundmetafor, mens Østen har haft en anden sans for mørket, det mystiske og det hemmelige. Oplysning har været vores vej ud af både den mørke middelalder, de religiøse tåger og vores selvforskyldte umyndighed. Men måske er det blevet for meget med hovmodet og den konsekvente fornægtelse af det åndelige, som det lyder i introen til Lars von Triers ‘Riget’.

Som samfund har vi en protestantisk skepsis over for alt, hvad vi kalder “det okkulte”, og som rimer på noget, der er fordækt, blasfemisk eller djævelsk. Det var netop det, der skulle drives ud med lige dele religiøs exorcisme og sekulær rationalisme. Alligevel er der i dag flere alternative behandlere end praktiserende læger i eksempelvis Aarhus. Alt fra hekse og astrologi til transcendental meditation og MDMA-terapi har fundet vej gennem sprækkerne i det ellers så solide fundament. Måske har vores lutherske skepsis været for meget, for det er som om porten til Riget er begyndt at åbne sig på ny.

Det bliver en uge med eksistentielle spørgsmål på den helt store klinge. Om hvad der i virkeligheden er det åbenlyse, når man først dykker ned i det ubevidstes dybder. Om hvad der findes på grænsen mellem organiseret religion og dogmatisk videnskab på overfladen og kabbala, spiritisme og ektoplasma på undersiden. Og ikke mindst om denne port til Riget findes i det enkelte menneske selv? Mellem det åbenlyse og det, Jung kalder Skyggen. Mellem den vi ønsker at være og The Dark Side of the Force.

Velkommen til en uge i krydsfeltet mellem det mystiske og det oplyste.

UGENS OPLÆG
Ragnarok, den relationelle krise og det myte-poetiske sprog
// Rune Hjarnø Rasmussen, ph.d., religionshistoriker og animist

Hvor engle ej tør træde – Om videnskabernes berøringspunkter med det spirituelle, og hvordan menneskers møder med livet efter døden kan vejlede os til at leve et bedre liv
// Alex Riel, forfatter og cand.mag. i filosofi

Tankens bevægende uophørlighed i lyset af det mystiske – Ludwig Wittgenstein
// Peter Aaboe Sørensen, adjunkt i idéhistorie

Seanceprotokoller og fysisk materialisation. Personlige og historiske beretninger om spiritisme
// Jens Erik Mogensen, lektor og ph.d.

The Touch. Det hellige og det vanhellige
// Lina Hashim, kunstner som arbejder med medierne foto, installation og performance.

MaCaberét – Rasende sange og rædsom magi
// Peter Aude Worm-Leonhard, amatørmusiker og deltidstroldmand

Troldmanden fra ordhavet Karl Ove Knausgårds udforskning af mennesket mellem afmagt og almagt
//Line Louise Peters, sognepræst, cand.mag.

Engle og dæmoner i præstegården En fortælling om mørke og intuition
// Cathrine Kingo, psykolog og halvvejs-heks

Menneskets skrig. Om længslen efter engle og myg i R. M. Rilkes ›Duino elegier‹
// Søren R. Fauth, lyriker, oversætter og kursusleder

“You Underestimate the Power of the Dark Side” Søren Kierkegaard og Jordan Peterson
// Christian Hjortkjær, højskolelærer og kursusleder

UGENS RAMMER
Det bliver en uge med plads til både analytiske oplæg og spirituelle indspark i krydsfeltet mellem musik, kunst, litteratur, teologi, psykoanalyse, jura, astronomi og filosofi. Det bliver en uge med kvalitet, et højt fagligt niveau og eksistentielle saltomortaler. Til det har vi brug for den næsten klosteragtige rundgang, som højskolen tilbyder med sine daglige morgensamlinger, måltider og fastlagte kaffepauser for på den måde at sætte tanken fri til fordybelse, forundring og fortabelse. Vi har derfor også allieret os med Silkeborg Højskoles egen ølentusiast, som lover fadøl i spitzenklasse.

Derudover vil ugen byde på aftenhygge, film, udflugt, søbad, sauna, bålaften og koncert, inden vi slutter ugen af med en ordentlig festmiddag.

Kursusledere er Søren R. Fauth, digter, dr.phil. samt Christian Hjortkjær, højskolelærer, forfatter, ph.d.

Programmet opdateres løbende. Deltagere modtager det endelige ugeprogram fem uger før kursusstart.

PRISER
Få hele oplevelsen for 4750,- kr. Læs om øvrige priser.

Er du endnu ikke fyldt 30 år, er der i begrænset omfang mulighed for at vælge overnatning på sovesal til nedsat pris.

En på eksistensen

Praktisk og priser

Læs om priser, betaling, afbudsregler mv. gældende for ugekurser.

værelser og Faciliteter

Læs om værelser, undervisningslokaler og naturen der omgiver højskolen.

Højskolens køkken

Læs om maden vi serverer på højskolens ugekurser.