Én på eksistensen

Køn, klasse og karakter

29. juni – 05. juli 2025

Tag del i en unik højskoleoplevelse med fuld drøn på filosofi, psykologi, eksistensteologi og de store litterære klassikere. Det bliver en uge med højt til loftet og dybde i tanken og med plads til daglige debatter og natlige diskussioner.

Køn og klasse – de tunge 70’er-drenge – er tilbage. Yahya Hassan og Glenn Bech anerkender ikke længere vores autoritet, og stadig flere bølger af feminisme og kønsidentiteter skyller op på den friske, danske strand. I debatten raser normstormere, boomere og krænkelsesparate om retten til at definere, hvem der har ret til at tale, og hvem der er privilegieblinde. Og resultatet er nedslående: At kløften mellem os bare bliver større og større, fordi samtalen faktisk ikke fremmer forståelsen. Det bliver en kamp mellem to ydre grupper: mellem unge og gamle, mænd og kvinder, mellem land og by. Der er med andre ord brug for, at vi giver de gamle begreber én på eksistensen.

For i virkeligheden er det her måske ikke kun en ydre, men også en indre kamp. Som Honneth siger, er kampen om køn og klasse en kamp om anerkendelse, der kan udkæmpes på tre niveauer: På samfundsniveau, hvor vi kræver en social anerkendelse af vores identitet; på et politisk niveau, hvor vi kæmper en juridisk kamp for konkrete rettigheder, ligestilling og særstilling; og endelig på det personlige niveau, hvor vi søger anerkendelse i vores familie og nære relationer for at være det unikke individ, vi nu engang er. Men selv da er der et eksistentielt niveau tilbage, hvor man selv er spændt ud mellem socialitet og autonomi, arv og miljø, frihed og nødvendighed. Hvor kløften så at sige går direkte ned gennem det enkelte selv, der føler sit køn og sin klasse spaltet mellem social konstruktion og benhård determinisme.

I denne uge samler vi alle aldre mellem 18 og 88 år til en uges intens eksistenskursus ud fra devisen Forståelse fremmer samtalen. Vi inviterer nogle af landets bedste formidlere inden for litteratur, filosofi, biologi, psykologi og teologi til at sprænge vores fordomme om køn og klasse i stykker og gøre os klogere på den uudgrundelige og gådefulde eksistens, der udgør selve menneskets karakter.

Vi vil vide, hvorfor køn for nogle er en selvfølgelighed, mens det for andre er blodig og biologisk alvor. Vi vil vide præcis hvor dybt traumatiserende det kan være at komme fra en bestemt social baggrund. Og vi vil vide, hvor modet til at overvinde begge dele kommer fra. Det mod som er forudsætningen for enhver sand identitetsdannelse.

UGENS RAMMER
Det bliver en uge med livgivende samtaler, et højt fagligt niveau og eksistentielle saltomortaler. Til det har vi brug for den næsten klosteragtige rundgang, som højskolen tilbyder med sine daglige morgensamlinger, måltider og fastlagte kaffepauser for på den måde at sætte tanken fri til fordybelse, forundring og fortabelse. Vi har derfor også allieret os med Silkeborg Højskoles egen ølentusiast, som lover fadøl i spitzenklasse.

Derudover vil ugen byde på aftenhygge, film, udflugt, søbad, sauna, bålaften og koncert, inden vi slutter ugen af med en ordentlig festmiddag.

Kursusledere er Søren R. Fauth, digter, dr.phil. samt Christian Hjortkjær, højskolelærer, forfatter, ph.d.

Programmet opdateres løbende. Deltagere modtager det endelige ugeprogram fem uger før kursusstart.

PRISER
Få hele oplevelsen for 5.000,- kr. Læs om øvrige priser.

Er du endnu ikke fyldt 30 år, er der i begrænset omfang mulighed for at vælge overnatning på sovesal til nedsat pris.

En på eksistensen

Praktisk og priser

Læs om priser, betaling, afbudsregler mv. gældende for ugekurser.

værelser og Faciliteter

Læs om værelser, undervisningslokaler og naturen der omgiver højskolen.

Højskolens køkken

Læs om maden vi serverer på højskolens ugekurser.