Højskolesangbogen

folkeligt skal alt nu være

22. – 28. juni 2025

Velkommen til en skøn uge med sang fra Højskolesangbogen, hvor det især skal handle om begrebet folkelighed.

Hvad betød det folkelige for Grundtvig, og hvad betyder det for os i dag? Hvordan kommer folkelighed til udtryk i Højskolesangbogen? Og hvad er forholdet mellem kontemporær folkemusik og folkelig fællessang?

Glæd dig til et spændende program, der byder på koncerter, foredrag og refleksion. Selvfølgelig krydret med sejltur på Silkeborgsøerne og fællessang på bølgen blå!

PROGRAM
Vi starter hver dag med eksistentielle og musikalske inputs ved den daglige morgensamling. Aftenprogrammet byder bl.a. på quiz-aften og afslutningsfest, og ugen igennem skal vi nyde god mad og inspirerende samvær.

Vi glæder os over at kunne præsentere et spændende og bredt sammensat program. Du kan bl.a. opleve:

• Erik Sommer / Prisbelønnet komponist med sange i bl.a. Højskolesangbogen og Den Danske Salmebog.

• Vesselil / Dansk DMA-nomineret strygetrio som spiller kontemporær folkemusik.
    Musikere: Elisabeth Dichmann / violin, sang, Clara Tesch / violin, bratsch, sang og Maja Aarøe Freese / femstrenget cello, sang.

• Mia Guldhammer / Folkevisesanger og ekspert i folkeviser.

• Kristoffer Garne / Sognepræst i Holstebro Valgmenighed samt deltidsansat som underviser i afdelingen for hymnologi og liturgi på Vestervig Kirkemusikskole.

• Bodil Riskjær / Danseleder fra folkemusik-ensemblet “Carambla” i Silkeborg

• Claus Staal / Forstander på Silkeborg Højskole og Grundtvig-ekspert

• Marianne Søgaard / Sangskriver, komponist og højskolelærer.

FÆLLESPROGRAM
Sammen med kursisterne på de sideløbende kurser Keramik og Cirkulær beklædning er der også fælles programpunkter som morgensang og aftenprogram, fællessang, koncert og foredrag.

Kursusleder er:
Marianne Søgaard, højskolelærer, sanger og sangskriver

Der tages forbehold for ændringer i programmet.

PRISER
Få hele oplevelsen for 5.000,- kr. Læs om øvrige priser.

Højskolesangbogen

Praktisk og priser

Læs om priser, betaling, afbudsregler mv. gældende for ugekurser.

værelser og Faciliteter

Læs om værelser, undervisningslokaler og naturen rundt om højskolen.

Højskolens køkken

Læs om maden vi serverer på højskolens ugekurser.