Keramik – Giv leret liv

16. – 22. juni 2024 (udsolgt)

Silkeborg Højskole danner i denne uge rammen om en højskoleuge med håndværk, æstetik og fordybelse i keramikværkstedet.

I keramikværkstedet skal vi dreje, forme, bearbejde, eksperimentere og reflektere, og mens leret tørres og brændes, fordyber vi os i foredrag, museumsbesøg, sang, koncerter og meget andet.

I denne uge får du mulighed for at prøve kræfter med nogle af keramikkens forskellige teknikker. Vi skal skabe og fordybe os i form og udtryk og herigennem få forståelse for lerets mange muligheder.

Vi arbejder primært med brugskunst, men eksperimenterer også skulpturelt og abstrakt. Gennem klemmeteknik, pladeteknik, drejeteknik, japansk kurinuki og glasur vil du stifte bekendtskab med forskellige muligheder for bearbejdning af keramikken, inden værkerne brændes på forskellige måder i el-ovn og med rakubrænding, en japansk brændingsteknik med ild og røg.

Keramik er et håndværk med mange forskellige tekniske processer. Keramik er også en selvstændig kunstnerisk udtryksform. Derfor udforsker vi både håndværkets teknikker og lerets æstetiske univers.

REFLEKSION OG PRAKSIS
Kurset veksler mellem fælles inspirationsoplæg, praktisk arbejde og individuel vejledning samt løbende samtaler om æstetik, designtradition og fornyelse. Undervisningen finder sted i en god værkstedsatmosfære af fordybelse, dynamik og gensidig inspiration. Vi inspireres, hjælper og lærer af hinanden, når vi falder i snak om form og indhold og giver konstruktiv kritik. Fredag eftermiddag slår vi dørene op til en fælles udstilling og fernisering af vores værker.

Kurset er åbent for alle, og erfaring er ingen forudsætning for deltagelse. Begyndere kan bruge dette kursus som introduktion til lerets verden, og øvede får mulighed for at erhverve nye kundskaber.

INSPIRATION OG UDFLUGTER
Vi søger bl.a. inspiration på Museum Jorn, hvor vi får en rundvisning i den keramiske udstilling.

FÆLLES HØJSKOLEPROGRAM
Sammen med kursisterne på det sideløbende kursus Højskolesangbogen er der fælles programpunkter som morgensang og aftenprogram, fællessang, koncert og foredrag.

Kursusledere er: Maren Gadegaard, højskolelærer og Helene Thing, keramiker.

Deltagere modtager det endelige ugeprogram fem uger før kursusstart.

Der tages forbehold for ændringer i programmet.

PRISER
Kursusprisen er 4750,- kr. Der påregnes 500,- til materialer, der opkræves sammen med kursusprisen. Læs om øvrige priser.

Praktisk og priser

Læs om priser, betaling, afbudsregler mv. gældende for ugekurser.

værelser og Faciliteter

Læs om værelser, undervisningslokaler og naturen der omgiver højskolen.

Højskolens køkken

Læs om maden vi serverer på højskolens ugekurser.