Keramik – Lær at dreje

21. – 27. juli 2024

Lær at dreje ler på dette grundkursus i keramik. Silkeborg Højskole danner rammen om et ugekursus med fordybelse i håndværk og æstetik.

I denne uge skal vi fordybe os ved drejeskiven og prøve kræfter med keramikkens formsprog.

Kurset er for dig, som gerne vil lære de basisgreb og teknikker, der giver en god start på arbejdet ved drejeskiven. Du vil blive guidet igennem de forskellige teknikker og stadier i processen; fra æltning af leret til færdigt resultat.

Vi har fokus på proces og læring og prioriterer tiden på de keramiske teknikker og knap så meget på produktion.

Sammen skal vi også kigge på andre keramikeres arbejde for at lære mere om den keramiske proces, æstetiske udtryk og formgivning og søger bl.a. inspiration på Museum Jorn, hvor vi får en rundvisning i den keramiske udstilling.

REFLEKSION OG PRAKSIS
Kurset veksler mellem fælles inspirationsoplæg, strukturerede opgaver, praktisk arbejde og individuel vejledning samt løbende samtaler om æstetik, designtradition og fornyelse. Undervisningen finder sted i en god værkstedsatmosfære af fordybelse, dynamik og gensidig inspiration. Undervejs prioriterer vi fælles evaluering for at hjælpe og inspirere hinanden til udvikling.

Kurset er åbent for alle, og erfaring er ingen forudsætning for deltagelse. Begyndere kan bruge dette kursus som introduktion til lerets verden, og øvede får mulighed for at erhverve nye kundskaber.

FÆLLES HØJSKOLEPROGRAM
I uge 30 huser højskolen også en flok begejstrede naturvandrere og energiske mountainbike-entusiaster og sammen oplever vi højskolestemning med morgensang og aftenprogram, fællessang, koncert og foredrag.

Deltagere modtager det endelige ugeprogram fem uger før kursusstart.

PRISER
Kursusprisen er 4750,- kr. Der påregnes 500,- til materialer, der opkræves sammen med kursusprisen. Læs om øvrige priser.

Kursusledere er Claus Staal, Forstander på Silkeborg Højskole, og Britta Hansegaard, keramiker

Der tages forbehold for ændringer i programmet.

Keramik - Lær at dreje

Praktisk og priser

Læs om priser, betaling, afbudsregler mv. gældende for ugekurser.

værelser og Faciliteter

Læs om værelser, undervisningslokaler og naturen der omgiver højskolen.

Højskolens køkken

Læs om maden vi serverer på højskolens ugekurser.