Søhøjlandet på MTB

21. – 27. juli 2024

Nyd en uges sommerhøjskole med guidede MTB-ture i den pragtfulde midtjyske natur. Programmet er krydret med foredrag, koncert og sejlads på Silkeborgsøerne. Søhøjlandet på MTB er en uges MTB-festivalstemning og højskoleliv i sprød forening.

Oplev en uges sommerhøjskole i Søhøjlandet fra sadlen på din mountainbike. Det bliver en uge spækket med kørsel på de lækreste spor og skovstier krydret med workshops og inputs om teknik, kultur og natur. Aftenerne bruger vi sammen på wellness med musik, hjemmebrygget øl, foredrag og en nat-tur, hvor vi cykler solen ned. Vi skal også ud at sejle på Gudenåen med vores cykler ombord.

Silkeborg kommune, Silkeborg Sti- og Sporbyggerlaug (SSSL) og Naturstyrelsen har sammen skabt et enestående mountainbike paradis. Vores færden rundt i Danmarks Outdoorhovedstad bringer os dermed forbi den worldcup-certificerede BikePark, det næsten 20 km lange blå flowspor i Vesterskoven, ét af de 10 spir på Danmarks Tag og Nordskovens bjergtagende linjer – men det finurlige er kombinationen af spor som disse og den graciøse omkringliggende natur og bylivet. Det midtjyske Søhøjland byder på et væld af store skovområder, flotte udsigter, smukke søer og snoede vandløb, og på cykelturene skal vi helt tæt på. Der vil selvfølgelig også være rig mulighed for en hurtig dukkert i de mange smukke søer, vi møder på vores vej.

CYKELRUTER
Dagsprogram og ture veksler i længde og indhold, og det er muligt at variere sit program i intensitet med valg af workshops og guidede ture. Kurset er åbent for alle uanset niveau og erfaring, og vores dygtige lokale guider vil ansvarsfuldt og trygt tage jer med rundt.

Der er så meget vi gerne vil vise jer, og vi har udvalgt ruter og områder til jer, som vil blæse jer bagover, hvis I er bare en smule til naturskønhed og cykeludfordringer.

Dagene begynder med dejlig morgenmad og madpakkesmøring. Programmet åbner med morgensamling og sang i skolens foredragssal, inden vi svinger os i sadlerne. Frokost og kaffe nydes de fleste dage undervejs på flotte, stemningsfyldte steder i naturen.

HØJSKOLELIV
Kurset er en klassisk højskoleoplevelse, der udover cykelfællesskabet også byder på morgensvømning, foredrag, festaften, fællessang og samvær med andre, der deler interessen for kultur- og naturoplevelser. Højskolen danner denne uge også ramme om sommerkurset Natur- og kulturvandringer, og der vil være fælles morgensamlinger, spisning og foredrag.

EGEN ELLER LEJET MOUNTAINBIKE
Hvis du ikke har din egen mountainbike, er det muligt at leje en af højskolens. Vi har MTBs i forskellige størrelser, der udlejes efter først til mølle-princippet ved tilmelding. Vi ser dog helst, at du medbringer din egen mountainbike. Alle cykler kan bo i vores aflåste cykelskur ude – alternativt er det også muligt at tage sin rengjorte cykel med ind på skolen på et anvist areal.

MEDBRING

• MTB
    • Du kan medbringe din egen MTB eller leje en af højskolens MTBs. Højskolens MTBs har flade pedaler/flats og kan bruges med almindelige sportssko.
  • Cykelhjelm
    • Højskolen har også cykelhjelme du kan låne
  • Cykellygter, hvis du vil med ud i natten, når vi cykler solen ned
  • Cykeltøj til al slags vejr
    • Vi anbefaler cykelbukser med pude
  • Evt. cykelsko og cykelhandsker

SIKKERHED OG FORSIKRING UNDER KURSET

• Hvis du medbringer egen cykel til kurset, skal du huske at tegne en indboforsikring inden (evt. en udvidet forsikring), også selvom cyklen alene bruges i undervisningsøjemed.
  • Låner du en cykel af os, bærer højskolen ansvaret, hvis den går i stykker. Skolen vil da prøve at få repareret cyklen eller fremskaffe en ny. Som kursist bliver du kun gjort ansvarlig for evt. reparationsudgifter, hvis der er tale om et juridisk ansvar.
  • Hvis instruktøren beder dig om at udføre en øvelse, som går galt og du pådrager dig personskader, så er det skolens ansvarsforsikring som anvendes, såfremt skolen kan gøres juridisk erstatningsansvarlig.
  • Hvis du på egen hånd bryder ud af undervisningen og kører afsted uden for anvist rute gælder din egen forsikring. Det samme gælder hvis du uden for undervisningstiden, men stadig under kurset, vælger at køre afsted uden instruktør.

PRISER
Få hele oplevelsen for 4750,- kr.

Er du endnu ikke fyldt 30 år, er der i begrænset omfang mulighed for at vælge overnatning i sovesal. Læs om øvrige priser.

Kursusleder er Camilla Gry Elmann, højskolelærer og D-MTBing Instruktør 1.

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Deltagere modtager det endelige ugeprogram fem uger før kursusstart.

Søhøjlandet på MTB

Praktisk og priser

Læs om priser, betaling, afbudsregler mv. gældende for ugekurser.

værelser og Faciliteter

Læs om værelser, undervisningslokaler og naturen der omgiver højskolen.

Højskolens køkken

Læs om maden vi serverer på højskolens ugekurser.