Undervisningen

Undervisning på Silkeborg Højskole har et helt andet udgangspunkt end den undervisning, man møder på ungdomsuddannelser.

Udgangspunktet her er interesse, nysgerrighed og engagement. Højskolelærerne sætter rammerne, men som højskoleelev er du i høj grad med til at forme indholdet. Den gode undervisning sker i en vekselvirkning mellem engagerede og nysgerrige elever og en fagligt kvalificeret og imødekommende højskolelærer, der sigter efter den gode, nuancerede dialog.

Her bliver du ikke målt og vejet, og vi giver aldrig karakterer af nogen art, men du opfordres til engageret deltagelse med udgangspunkt i, hvem du er, og hvordan du ser verden.

På højskolen har vi opdelt fagene i tre kategorier: Hovedfag, Eksistensfag og Valgfag.
Paletten af eksistens- og valgfag ændrer sig fra semester til semester, så der er altid noget nyt og spændende at vælge imellem.

Hovedfag
Du skal vælge ét af følgende seks hovedfag:
Kunst, Friluftsliv, Idræt og Vandsport, Musik, Politik og Keramik

Eksistensfag
Du skal vælge to eksistensfag i løbet af semesteret. Her er plads til at tumle med livets store spørgsmål. Det er fag som fx Køn og krop, Politisk filosofi og Social entrepreneurship.

Valgfag
På et semester kan du prøve kræfter med 3-4 valgfag. Det er fag som fx Yoga, Fortællinger og Ølbrygning.

I ugens gang indgår også andre fællesaktiviteter med fagligt indhold og fordybelse i centrum. Det er fx Torsdagstema, Fordybelsesfredag og den ugentlige Sangtime.

Fordybelsesfredag
Fordybelsesfredage byder på nye og udfordrende oplevelser inden for skiftende fagretninger. Der er fredage dedikeret til fordybelse i dit hovedfag eller spændende workshops om alt fra hækling til street art, klatring og kajakpolo.

Sangtime
Sangtimen er for alle og et fast indslag og afbræk fra skolens øvrige fag. Her skaber vi et fællesskab med sangen i centrum, hvor alle kan være med. Vi udnytter den store energi og det varierede udtryk, vi kan skabe, når hele højskolen synger sammen.