KUNST

Kunst på Silkeborg Højskole

På Kunst er der både tid til at fordybe sig i egne projekter og til at eksperimentere i fællesskab.

Hvad er tanken bag?
Kunst er et sprog. Det er et sprog til at forstå verden med. Kunst handler om at udtrykke sig og om at kommunikere visuelt. Det handler om at få indtryk, give udtryk og sætte aftryk. Gennem kunsten kan vi formidle tanker, fortælle historier og udtrykke følelser. Gennem kunsten kan vi skærpe opmærksomhed, stille spørgsmål og skabe debat. Kunstfaget udfordrer dig ikke kun fagligt, men involverer dig personligt med alt, hvad det indebærer af nysgerrighed, begejstring, åbenhed og engagement. Gennem tekniske øvelser, skabende processer og diskussioner kommer du til at bringe dig selv i spil i samarbejde med andre.

Hvad skal vi lave?
I kunst skal vi udfordre, udforske, udnytte, udleve og udtrykke vores kunstneriske evner både individuelt og i fællesskab med andre. Vi arbejder i spektret mellem at idéudvikle, eksperimentere og at opøve og blive dygtigere til et håndværk. Kunst handler både om at blive dygtigere teknisk, få et større kendskab til materialer, øve sig i at få gode idéer og have modet til at turde og evnen til at gøre idéerne til virkelighed.

I praksis arbejder vi bredt inden for alle tænkelige genrer og udtryksformer som tegning, maleri, grafik, skulptur, installation, street art/land art, videokunst og performance/happenings. Alt sammen i et forsøg på at skærpe sanserne og opmærksomheden, vække nysgerrighed og skabe undren og eftertanke i forhold til den virkelighed, vi lever i. Vi veksler mellem at tage udgangspunkt i et materiale og tage udgangspunkt i et emne eller projekt, hvor materialet er frit.

I løbet af semestret besøger vi gerne forskellige udstillinger eller kunstnere, som kan inspirere os med deres praksis. Vi forsøger hvert semester at lave et forløb sammen med kunstneren Thomas Andersson, som foregår hjemme i hans bronzestøberi.

Kunstfaget er primært et praktisk fag, men diskussioner om, hvad kunst er og hvordan den påvirker os indgår i de daglige samtaler over egne værker og i mødet med kunsthistoriske og samtidsrelevante værker og kunstnere.

Kunstfaget udfordrer dig ikke kun fagligt, men også personligt. Gennem diskussioner, skabende processer og tekniske øvelser kommer du til at bringe dig selv i spil i samarbejde med andre. Du får et arbejdsfællesskab, hvor der er tryghed til at give feedback og ro til fordybelse. Du får løbende sparring af kunstlæreren, bliver udfordret og rustet til at prøve kræfter med nye projekter.

Kræver det særlige forudsætninger?
Kunst er for alle. Det eneste, vi forventer, er, at du har lyst til at blive udfordret og mod på at udtrykke dig. Kunst er for dig, der for første gang vil prøve kræfter med den kunstneriske proces, for dig som slet ikke kan lade være med at skabe, og for dig der ønsker at afprøve, om du skal søge videre på en kunsthøjskole, akademi eller lignende.

Højskolens faciliteter til Kunst

• Kunst- og projektværksted