Friluftshuet er bygget i bæredygtige materialer og falder naturligt ind i landskabet med skoven som bagtæppe.

Bæredygtighed

På Silkeborg Højskole er bæredygtighed noget, vi taler om, men også noget vi handler på.  Det er vores overordnede strategi at være bære-, være- og læredygtige.

Vi har taget valg for dig som elev, der gør, at du har en lav CO2-udledning, mens du bor på højskolen. Du vil højest sandsynligt ikke opleve det som et fravær af noget bedre. Vi gør bare tingene smartere.

Når du står i frokostbuffeten, er det nemt at tage en bæredygtig løsning. Når du tænder for lampen, bruger den ikke særligt meget strøm. Og 40% af den strøm, du bruger, kommer fra vores solceller på taget.

Inspiration til at leve bæredygtigt

Gennem vores fælles liv og i undervisningen på højskolen tager vi også snakken om, hvad det egentlig er, der gør en forskel, hvis vi gerne vil leve mere bæredygtigt både i forhold til klimaet og andre mennesker.

Vi bestræber os også på at oplyse og inspirere, så du som elev bliver bedst muligt klædt på til at reflektere over de valg, du skal tage i livet efter dit højskoleophold. Men vi handler også helt konkret.

Vi har blandt andet taget følgende initiativer, der gør skolen mere bæredygtig:

• Teknologi der hjælper med at spare på varmen på værelserne
  • Solcelleanlæg på taget, der dækker 40% af skolens strømforbrug
  • Omlægning til LED-pærer
  • Ingen brug af sprøjtegifte på skolens udendørsarealer
  • Sparer på fjernvarmevand
  • Grønne rengøringsmidler
  • Bæredygtige materialer i nye bygninger
  • økologisk bronzemærke i køkkenet (30% økologiske produkter)
  • Reducering af madspild
  • Klimakompensation for vores flyrejser gennem Folkekirkens Nødhjælp
  • Social ansvarlighed; vi har flere ansatte i flexjobs og tilbyder praktikker til mennesker i jobtræning.

Når vi tager flyet ud i verden, rejser vi

Uanset hvilken rejse vi skal på, forbereder vi os godt, så vi forstår det sted, vi besøger. Vi tager ikke bare på ferie, men på en dannelsesrejse.

Vi gør også vores bedste for at planlægge rejserne så klimavenligt som muligt. Hvis det er muligt at rejse med tog eller bus, gør vi det, men vi tilbyder også rejser til destinationer, hvor det inden for tidsrammen af et højskoleophold ikke er muligt med andre transportformer end fly.

Vi mener, at man er nødt til at se og mærke naturen, fremmede kulturer og uretfærdigheden i verden for at forstå den. Det hele hænger sammen. Derfor accepterer vi flyrejser, når det er den eneste mulighed.

I faget ølbrygning får eleverne en større bevidsthed omkring, hvordan forskellige mad- og drikkevarer er produceret.

Som underviser gør jeg meget ud at købe de mest miljøvenlige ingredienser til øllen. En vigtig del af undervisningen er også, at vi taler om, hvor den øl man kan købe i supermarkedet er transporteret fra, og hvilken konsekvens det har for klimaet, om man køber øl fra Fyn eller USA.

Derudover har skolens café investeret i polycarbonatglas for at undgå engangsplastkrus.

Højskolelærer og medlem af højskolens bæredygtighedsudvalg, Simon Martin Nielsen

I økologi-faget får eleverne en viden om bæredygtighed med udgangspunkt i de områder, hvor de selv kan gøre en forskel og få medindflydelse. Vi ser nærmere på vores forbrug, problematiske kemi og tilsætningsstoffer, forbrugermærkning, og på hvordan man læser en varedeklaration. Det ruster eleverne til at tage valg, som både er gode for dem selv og for klimaet.

I faget friluftsliv forsøger vi også at give elever et forhold til naturen ved at være i den og lære om den, så naturen ikke er noget vi skal ud i, men noget vi skal ind i. Det er første skridt til et ændret natursyn, hvor naturen ikke blot er en ressource, men noget vi beundrer og værdsætter.

Højskolelærer i fagene Friluftsliv og Økologi, Rasmus Simonsen

Som pedel har jeg ansvaret for at holde højskolens bygninger kørende.

Den vigtigste opgave at implementere de grønneste løsninger på højskolen, samtidig med at vi oplyser eleverne.

Når eleverne forlader højskolen igen, står de jo med de vigtige valg om, hvilken vej de vil med deres forbrug. De valg vil jeg gerne præge i en positiv retning.

Pedel, Rasmus Frydenlund Christensen

Vi laver god, hjemmelavet mad til højskolens elever, lærere og store arrangementer. Det bliver til rigtig meget mad. Derfor gør vi alt, vi kan for at gøre det så klimavenligt som muligt. Fx udgør vegetariske retter den primære del af ugens menu, mens kødet er tilbehør, og det er altid muligt at spise sig mæt i grønt alene.

Vi begrænser bl.a. madspild ved at bruge gårsdagens aftensmadrester til lækker frokost dagen efter. Vi handler en del økologi, planlægger ud fra årstidens råvarer og køber fairtrade-kaffe samt vaskemidler uden klor og blegemiddel. Desuden sparer vi på vand og sæbe, undgår engangsemballage og affaldssorterer.

Mange højskoleelever er allerede meget bevidste omkring mad og har mange gode idéer, så vi lytter også meget til, hvad de har at sige.

Køkkenleder, Gitte Secher Schmidt