I 2020 skal den nye friluftsbygning stå klar. Huset bygges i bæredygtige materialer.

 

Bæredygtighed

På Silkeborg Højskole er bæredygtighed noget, vi taler om, men også noget vi handler på.  Det er vores overordnede strategi at være bære-, være- og læredygtige.

Vi har taget valg for dig som elev, der gør, at du har en lav CO2-udledning, mens du bor på højskolen. Du vil højest sandsynligt ikke opleve det som et fravær af noget bedre. Vi gør bare tingene smartere.

Når du står i frokostbuffeten, er det nemt at tage en bæredygtig løsning. Når du tænder for lampen, bruger den ikke særligt meget strøm. Og 40% af den strøm, du bruger, kommer fra vores solceller på taget.

Inspiration til at leve bæredygtigt

Gennem vores fælles liv og i undervisningen på højskolen tager vi også snakken om, hvad det egentlig er, der gør en forskel, hvis vi gerne vil leve mere bæredygtigt både i forhold til klimaet og andre mennesker.

Vi bestræber os også på at oplyse og inspirere, så du som elev bliver bedst muligt klædt på til at reflektere over de valg, du skal tage i livet efter dit højskoleophold. Men vi handler også helt konkret.

Vi har blandt andet taget følgende initiativer, der gør skolen mere bæredygtig:

  • Teknologi der hjælper med at spare på varmen på værelserne
  • Solcelleanlæg på taget, der dækker 40% af skolens strømforbrug
  • Omlægning til LED-pærer
  • Ingen brug af sprøjtegifte på skolens udendørsarealer
  • Sparer på fjernvarmevand
  • Grønne rengøringsmidler
  • Bæredygtige materialer i nye bygninger
  • økologisk bronzemærke i køkkenet (30% økologiske produkter)
  • Reducering af madspild
  • Klimakompensation for vores flyrejser gennem Folkekirkens Nødhjælp
  • Social ansvarlighed; vi har flere ansatte i flexjobs og tilbyder praktikker til mennesker i jobtræning.

Når vi tager flyet ud i verden, rejser vi

Uanset hvilken rejse vi skal på, forbereder vi os godt, så vi forstår det sted, vi besøger. Vi tager ikke bare på ferie, men på en dannelsesrejse.

Vi gør også vores bedste for at planlægge rejserne så klimavenligt som muligt. Hvis det er muligt at rejse med tog eller bus, gør vi det, men vi tilbyder også rejser til destinationer, hvor det inden for tidsrammen af et højskoleophold ikke er muligt med andre transportformer end fly.

Vi mener, at man er nødt til at se og mærke naturen, fremmede kulturer og uretfærdigheden i verden for at forstå den. Det hele hænger sammen. Derfor accepterer vi flyrejser, når det er den eneste mulighed.

På Silkeborg Højskole har vi altid arbejdet med både miljømæssig og social bæredygtighed. Vi ser det som en helt central del af det at drive højskole at se virkeligheden med klimaforandringer og ulighed i øjnene, men også at indgyde til håb og handlemuligheder.

Vi er ikke nået i mål med vores arbejde med bæredygtighed. Vi er i en proces, der skal gøre os endnu mere bæredygtige, og den vil vi gerne invitere kommende elever til at blive en del af.

Forstander, Jacob Zakarias Eyermann

Vi laver god, hjemmelavet mad til højskolens elever, lærere og store arrangementer. Det bliver til rigtig meget mad. Derfor gør vi alt, vi kan, for at gøre det så klimavenligt som muligt.

Vi begrænser vores madspild ved at bruge resterne fra aftensmaden til lækker frokost dagen efter, og vegetarmad er altid en del af menuen. Vi bruger også mange økologiske varer, der er i sæson og køber fairtrade kaffe. Desuden sparer vi på vand, sæbe, undgår engangsemballage og affaldssorterer.

Mange højskoleelever er allerede meget bevidste omkring mad og har mange gode idéer, så vi lytter også meget til, hvad de har at sige.

Som regel har vi to virksomhedspraktikanter i køkkenet, som går glade herfra. Det sociale ansvar er vi også meget stolte over at tage.

Køkkenleder, Karin Klesner

I faget ølbrygning får eleverne en større bevidsthed omkring, hvordan forskellige mad- og drikkevarer er produceret.

Som underviser gør jeg meget ud at købe de mest miljøvenlige ingredienser til øllen. En vigtig del af undervisningen er også, at vi taler om, hvor den øl man kan købe i supermarkedet er transporteret fra, og hvilken konsekvens det har for klimaet, om man køber øl fra Fyn eller USA.”

Derudover har skolens café investeret i polycarbonatglas for at undgå engangsplastkrus.

Højskolelærer og medlem af højskolens bæredygtighedsudvalg, Simon Martin Nielsen

I økologi-faget får eleverne en viden om bæredygtighed med udgangspunkt i de områder, hvor de selv kan gøre en forskel og få medindflydelse. Vi ser nærmere på vores forbrug, problematiske kemi og tilsætningsstoffer, forbrugermærkning, og på hvordan man læser en varedeklaration. Det ruster eleverne til at tage valg, som både er gode for dem selv og for klimaet.

I faget friluftsliv forsøger vi også at give elever et forhold til naturen ved at være i den og lære om den, så naturen ikke er noget vi skal ud i, men noget vi skal ind i. Det er første skridt til et ændret natursyn, hvor naturen ikke blot er en ressource, men noget vi beundrer og værdsætter.

Lærer i friluftsliv og faget økologi, Rasmus Simonsen

Jeg er elektriker, og jeg har en pedel-kollega, som er tømrer. Sammen har vi ansvaret for at holde højskolens bygninger kørende.

Vi ser det som vores vigtigste opgave at implementere de grønneste løsninger på højskolen, samtidig med at vi oplyser eleverne.

Når eleverne forlader højskolen igen, står de jo med de vigtige valg om, hvilken vej de vil med deres forbrug. De valg vil vi gerne præge i en positiv retning.

Pedel, Johnny Andreasen

Vi er meget energibevidste i højskolens svømmehal. Vi holder klorforbruget lavt, og dermed også den mængde vand, der skal skiftes i bassinerne nede, ved at have en meget høj hygiejne. Med 1200 besøgende i svømmehallen om ugen, har det stor betydning.

Det motiverer mig, at jeg kan være med til at give eleverne viden om proportionerne i vores forbrug ved at snakke med dem om det. Det vil sige, hvor vi skal spare for, at det virkelig rykker noget.

Bademester, Viggo Lassen