Højskolens mange rum og muligheder

Silkeborg Højskole byder på uendelige muligheder for fællesskab, kreative, sportslige, fysiske og musikalske udfoldelser. Nedenfor kan du bladre igennem fotogallerierne og se nærmere på vores fysiske rammer. Udtrykket forandrer sig hele tiden, når vores elever sætter deres personlige præg på højskolen. Præcis som vi foretrækker det.

Værelser

Værelserne er lyst indrettet med en flot udsigt til Silkeborg Langsø og grønne arealer. Der er to senge på værelserne, og de fleste deler værelse med en anden, men du har også mulighed for at bo alene efter forudgående aftale med kontoret. Alle værelserne har skrivebord, to skabe der kan låses, samt et lille område med håndvask og spejl. Du finder bade og toiletter på værelsesgangene.

Fællesarealer

Spisesalen sætter rammerne for dagens tre fælles måltider, mens dagligstuens bløde møbler giver plads til hygge, snak og afslapning. Plænen foran skolen danner også rammen om leg og sport så snart solen titter frem.

Musiklokaler

De veludstyrede musiklokaler inkluderer bl.a. lydstudier, øvelokale, kontrolrum og musiksal.

Kunst- og keramiklokaler

De kunstnerisk interesserede kan slå sig løs i atelieret og keramiklokalet – og selvfølgelig nyde skolens store kunstsamling som inspiration.

Idrætsfaciliteter

Er du mere til at bruge kroppen, er der masser af plads til udfoldelse i vores svømmehal, idrætshal og fitnesslokale med tilhørende bouldervæg. Udenfor finder du fodboldbane og beach volley bane – ligesom du har mulighed for at låne kajak eller mountainbike på skolen.

Ny bæredygtig friluftsbygning

Der er også kræset for outdoor-folket. Vores nye friluftsbygning huser undervisning i hovedfaget Friluftsliv samt diverse friluftsbaserede valgfag. Bag bygningen kan du nyde stemningen omkring bålet på den store naturplads.
Se den lækre film om tilblivelsen af Friluftshuset.

Friluftsliv i baghaven

Naturen omkring højskolen indbyder også til oplevelser i det fri, vandring i landskabet, mad over bål og overnatning under stjernerne.

Svømmehal

På Silkeborg Højskole har vi vores egen svømmehal. I svømmehallen finder du et stort og et lille bassin, to vipper samt sauna i forbindelse med både dame- og herreomklædning.

Svømmehallen har 1-meter- og en 3-metervippe. Det store bassin er 25 meter langt og 12,5 meter bredt. Det er 1,20 meter i den lave ende og 4,0 meter i den dybe ende.

Det lille bassin er et varmtvandsbassin, som måler 6 x 12,5 meter. Det er 0,5 meter i den lave ende og 0,8 meter i den dybe ende.

Vi har stor fokus på at sikre en god og stabil vandkvalitet, hvor at vandet er PH-neutralt og dermed hudvenligt og mindre generende for øjnene.

Natur og kultur i Silkeborg

Silkeborg Højskole ligger lige midt i Søhøjlandets enestående landskab. Åer, søer, skove og lyngklædte bakker omkranser skolen, og den gamle pramdragersti langs Gudenåen fører lige ind i den storslåede natur

I Silkeborgs centrum kan du finde tog- og busforbindelser, butikker og mange kulturtilbud, der er et besøg værd inden du sætter kursen hjemad efter endt sommerkursus. Tag fx en tur til Himmelbjerget med damskibet Hjejlen, og er du kunstnerisk interesseret venter der dig spændende oplevelser på fx Kunstcentret Silkeborg Bad, Galerie Moderne eller Museum Jorn.

Du behøver dog ikke tage på en længere udflugt for at opleve stor kunst. Overalt på højskolen finder du malerier, grafiske værker, vægtæpper, tegninger, papirskunst og skulpturer fra højskolens bugnende kunstsamling, og lige udenfor vinduerne indbyder kunsttårnet Vendepunktet til ro og refleksion – og en smuk udsigt over Silkeborg Langsø.